Tonnánként átlagosan 20 euróval is drágulhatnak jövőre az év dereka óta egyre többe kerülő acélféleségek Európában - jósolja a szakma brit-holland óriása, a Corus. Korábban a német ThyssenKrupp már jelezte, hogy 50 euróval többet kér majd az elektroacélért, de emeli a karbonacél árát is. A Corus előrejelzését keresleti oldalról az támasztja alá, hogy a világ idei acélfelhasználása 6,4, a jövő évi további 5,8 százalékkal bővül a Nemzetközi Vas- és Acélintézet (IISI) adatai szerint. A többletigény főként Kínában jelentkezik.
A várható acéldrágulás másik oka, hogy a vas- és acélgyártók termelési költségei is nőnek, együttesen mintegy 12 százalékkal. Körülbelül 4 százalékkal többet kell fizetniük a vasércért, 8,5 százalékkal a kokszért, de többe kerül majd az energia és a hulladék vas is. Mindezt a Dunaferr tapasztalataival alátámasztva azzal egészítette ki Suri József, hogy a szén is megdrágult Európában, a tengeri szállítás költségei pedig megduplázódtak.
Ismert, hogy a jövő évtől az energiaadó és a környezetterhelési díj is növeli számos hazai vállalat kiadásait, így az acéliparban működőkét is. Csak az év végén esedékes ár meghatározásakor dől el, hogy megnövekvő kiadásait a Dunaferr milyen arányban tudja áraiban érvényesíteni. Suri József szerint a társaság hiába meghatározó magyarországi termelő, mivel a hazai piacon nagy arányban kapható külföldi áru is, árpolitikájában a Dunaferr is az európai európai trendeket követi. Részben emiatt, de nullszaldós tevékenysége fenntartása érdekében is kénytelen jövőre árat emelni.
"A vasérc tavaly még kínálati piaca lassan keresletivé alakul át, az ukrán és az orosz bányák a kapacitásaikat meghaladó igényekkel szembesülnek. Az még ugyan kedvez az európai acélgyártóknak, hogy az erős kínai kereslet élénkíti az acélpiacot, de ma már beszerzési költségeik emelkedéséről van szó"- vette sorra a drágulás összetevőit a vezető. Felfelé hajtotta az érc árát az is, hogy tavaly óta megduplázódtak a tengeri fuvarköltségek. Bár ebben a Dunaferr közvetlenül alig érintett (Svédországból és Dél-Afrikából importál kis mennyiségeket), a tengeri szállítás magasabb árai átszivárogtak a szállítás más területeire is.
Az európai kokszpiac nemcsak az erős kereslet miatt szűkül, hanem mert megcsappant a kínálat is. Elmaradt számos kokszoló igencsak költséges felújítása, sokat bezártak. Kevesebb kokszot dob a piacra a hagyományosan nagy exportőr, Kína is, az árura ugyanis saját acélgyártói tartanak igényt. Az elmúlt év vége óta több mint 50 százalékkal kerül többe a koksz, és Suri József szerint nem is várható javulás e piacon. Mindezek tetejébe drágul a kokszolható szén is, részben mert a lengyel- és csehországi bányabezárások miatt csökken az utánpótlás. A Dunaferr eddig Lengyelországból vásárolt kokszolható szenet, most csak akkor kap, ha visz is oda szenet, Csehországból. A Dunaferr jelentős mennyiségű hulladék vasat is várásol, s itt is érzi az általános drágulást. (A tengeri szállítás költségeiről lásd külön cikkünket.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.