Alaposan megváltoztatta a válság a magyarok pénzügyi attitűdjét – derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb felméréséből. A 2009 áprilisában végzett kutatás szerint ugyanis a lakosság körében többen szeretnének megtakarítani, mint hitelt felvenni. „Erre a háztartások pénzügyi szokásait vizsgáló felmérés indulása, vagyis 1995 óta nem volt példa” – közölte a piackutató cég sajtótájékoztatóján Bacher János ügyfélkapcsolati igazgató. Tavaly szeptemberben, a válság kitörésekor még az emberek 9,2 százaléka szeretett volna kölcsönt felvenni, miközben csak 3 százalék tervezte, hogy megtakarít majd.
Az azóta eltelt időszakban azonban fordult a kocka, a lakosság bizalma megrendült a hitelekben. Ez nem csoda, hiszen a forint gyengülése, illetve ingadozása világossá tette például, menynyire kockázatosak a devizakölcsönök. Különösen a lakás- és közepes méretű (1-3 millió forintos, szabad felhasználású, illetve autóhitel) kölcsönöknél esett vissza drámaian a hitelfelvételi kedv, de a decemberi, karácsonyi időszakot nem számítva a kisebb összegű kölcsönökből is kevesebbet kíván felvenni a lakosság. Áprilisban hitelfelvételre már csak a magyarországi felnőttek 4,9 százalék készült, miközben 5,8 százalékuk tervezte, hogy beszáll valamilyen megtakarítási termékbe: bankbetétbe, befektetési alapba, részvénybe vagy állampapírba.
Ez a változás egyébként nem is lenne baj, hiszen a hazai lakosság a régió átlagánál jobban eladósodott és kevesebbet takarított meg. 2008 végén a magyarok 24 százaléka nyilatkozott úgy a GfK felmérésében, hogy hitele van, és mindössze 14 százaléknak volt megtakarítása. „Hogy a lakosság a jelenlegi gazdasági helyzetben a megtakarításokat, befektetéseket preferálja a hitelfelvétellel szemben, a pénzügyi helyzetének stabilitása szempontjából mindenképpen kedvező, de a fogyasztás és a gazdasági növekedés tekintetében kedvezőtlen fejlemény” – mondja Bacher. Ennek egyik eredménye, hogy ez év januárjában és februárjában a kiskereskedelmi forgalom 4 százalékkal csökkent Magyarországon, kevesebbet vásárolunk például sörből, üdítőből, csokoládéból és felvágottból.
A hitelekkel és megtakarításokkal kapcsolatos hozzáállással szemben a pénzügyi termékek használatát jelző mutatók nem sokat változtak az elmúlt hónapokban: a lakosság hasonlóan intézi pénzügyeit, mint a válság előtt. Magyarországon a 15 éven felüliek mintegy 80 százalékának van bankkapcsolata, hasonló az arány a térség többi államában is. Ausztriában és Szlovéniában a 100 százalékot közelíti ez a mutató; hazánkban azért lényegesen alacsonyabb az arány, mivel a tizenévesek és az idős nyugdíjasok jellemzően készpénzben kapják zsebpénzüket, illetve járadékukat – magyarázta Bacher.
A banki ügyfelek közül szinte mindegyiknek van folyószámlája, négyötödüknek bankkártyája is. A többi főbb pénzügyi termékcsoport használata azonban egyelőre marginális: 2–11 százalék között van. A piackutató cég felmérése szerint 2008 első és második fél éve között csökkent egyebek között a lekötött betéttel, folyószámla-hitelkerettel, áruhitellel és értékpapírral rendelkezők aránya, valamelyest emelkedett viszont a személyi kölcsönnel rendelkezőké. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.