A Fatér Kisállomást is magában foglaló terminálfejlesztés nagy előrelépés, azonban a BMW szomszédságába tervezett intermodális terminál még így sincs teljesen készen. A kamionterminálra ugyanis, még csak most keresik a kivitelezőt, és még a vasúti terminál technológiai fejlesztése is folytatódik.
A most átadott logisztikai infrastruktúra kizárólagosan költségvetési forrásból valósult meg. A 720 négyzetméteres irodaépület tűzi víztározóval és kamerarendszerrel rendelkezik,
A terminál technológiai fejlesztése két portáldaru rendszerbe állításával folytatódik. A fejlesztés a Debrecen – Macs közötti szakaszon csatlakozik az országos hálózatba, amit egy 15,2 kilométeres 2023-ban átadott pályaépítéssel készítettek fel a nagy ipari üzemek termelésbe állásától várhatóan ugrásszerűen megnövekvő terhelésre.
A most átadott beruházásnak viszont Pántya József az ÉKM út- és vasútfejlesztésért felelős helyettes államtitkár közlése szerint nem a vágányhálózat fejlesztése volt a célja, hanem a mindennapi működés színvonalának emelése, magasabb fokozatra kapcsolása.
Összességében azonban a hálózatfejlesztés is igen jelentősnek mondható Debrecen vonzáskörzetében, hiszen 118 milliárd forintért több mint 41 kilométernyi vasútfejlesztés valósult meg, illetve fog megvalósulni. Vagyis a beruházások nemcsak a BMW-t hivatottak kiszolgálni, de a térség, a város és az itt található gazdasági potenciálok támogatását is legalább ilyen mértékben célozzák – hangsúlyozta Pántya József.
A helyettes államtitkár közölte, a vasúti fejlesztési program keretében folyik és
a tervek szerint 2026 májusára elkészül Balmazújváros állomásának, vágányhálózatának teljes körű átépítése, illetve villamosítása.
Kósa Lajos országgyűlési emlékeztetett: az 1998-ban leváltott szocialista kormányzat annyira nem számolt Debrecennel mint logisztikai csomóponttal, hogy még az autópályát sem akarta arra vinni. Ezzel szemben szerinte ma Debrecen az ország egyik legnagyobb – ha nem a legnagyobb logisztikai központja, ami igényli az olyan vasúti logisztikai létesítményeket, mint a most átadott terminál. Vasúti logisztika – és a vasúti szállítmányozás kapacitásainak bekapcsolása – nélkül a többlet közlekedési terhelés nagymértékben megnehezítené a városlakók életét, hiszen
önmagában a BMW üzembe helyezése – ha csak a közútra terelnék – napi több ezer autóval, járműmozgással növelné meg a forgalmat
– mutatott rá az országgyűlési képviselő.
Papp László polgármester a Debrecenben zajló nagyarányú iparfejlesztés kapcsán hangsúlyozta, a cél az, hogy a gazdaság úgy hozzon előnyöket, hogy azokkal hátrányok gyakorlatilag szinten ne járjanak. Éppen ezért hozták azt a döntést, hogy ezt a vasúti logisztikai terminált elhelyezzük itt az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet alatt, amely nem az egyetlen ilyen típusú fejlesztés a környéken.
Nemrég hirdettük meg egy több mint kétszázötven férőhelyes kamionterminál építésének tenderét
– mondta a polgármester.
Ezzel egy európai színvonalú közúti kamionlogisztikai terminál jön létre, ami az északi mellett szintén ki tudja szolgálni a déli gazdasági övezet igényeit is. Tehát a vasúti és a közúti logisztika itt ebben a pontban találkozik. Egy nagy irodaházat is tervezünk elhelyezni ezen a terminálon, ami megkönnyíti és szintén elkerülhetővé teszi, hogy a kamionforgalom a város belső hálózatát terhelje – közölte a polgármester.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.