BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magasabb fokozatba kapcsolja a BMW a vasúti logisztikát Debrecenben  

A BMW-gyár szeptember végére tervezett indulását közel két hónappal megelőzve egy 12 milliárd forintot meghaladó fejlesztésnek köszönhetően befejeződött a vasúti terminál építése az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet melletti Macsi Ipari Parkban. 

A Fatér Kisállomást is magában foglaló terminálfejlesztés nagy előrelépés, azonban a BMW szomszédságába tervezett intermodális terminál még így sincs teljesen készen. A kamionterminálra ugyanis, még csak most keresik a kivitelezőt, és még a vasúti terminál technológiai fejlesztése is folytatódik.  

BMW LOGO
Vasúti logisztika nélkül nagy terhet róna a BMW-üzem a város közlekedésére / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A most átadott logisztikai infrastruktúra kizárólagosan költségvetési forrásból valósult meg. A 720 négyzetméteres irodaépület tűzi víztározóval és kamerarendszerrel rendelkezik, 

  • erre egymilliárd forintot fordítottak, 
  • 11,6 milliárdból pedig megépült 8 vágány részben párhuzamos kialakításban, továbbá 
  • közel 13 kilométernyi vasúti feslővezeték, 
  • egy üzemi gyalogos-felüljáró, 
  • valamint a közúti beléptető és ellenőrző rendszer. 

A terminál technológiai fejlesztése két portáldaru rendszerbe állításával folytatódik. A fejlesztés a Debrecen – Macs közötti szakaszon csatlakozik az országos hálózatba, amit egy 15,2 kilométeres 2023-ban átadott pályaépítéssel készítettek fel a nagy ipari üzemek termelésbe állásától várhatóan ugrásszerűen megnövekvő terhelésre. 

A most átadott beruházásnak viszont Pántya József az ÉKM út- és vasútfejlesztésért felelős helyettes államtitkár közlése szerint nem a vágányhálózat fejlesztése volt a célja, hanem a mindennapi működés színvonalának emelése, magasabb fokozatra kapcsolása. 

Száztizennyolcmilliárd vasútfejlesztésre 

Összességében azonban a hálózatfejlesztés is igen jelentősnek mondható Debrecen vonzáskörzetében, hiszen 118 milliárd forintért több mint 41 kilométernyi vasútfejlesztés valósult meg, illetve fog megvalósulni. Vagyis a beruházások nemcsak a BMW-t hivatottak kiszolgálni, de a térség, a város és az itt található gazdasági potenciálok támogatását is legalább ilyen mértékben célozzák –  hangsúlyozta Pántya József. 

A helyettes államtitkár közölte, a vasúti fejlesztési program keretében folyik és 

a tervek szerint 2026 májusára elkészül Balmazújváros állomásának, vágányhálózatának teljes körű átépítése, illetve villamosítása. 

  • Bírálati szakaszban van a Debrecen–Apafa–Mátészalka közötti vasúti szakasz rekonstrukciójának tervezésére kiírt pályázat, és 
  • a Debrecen–Berettyóújfalu tervezési tender. Utóbbi tenderbontása augusztusban közepén várható, 
  • a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal rekonstrukciójának kiviteli tendere pedig a következő egy-másfél hónapban jelenik meg. 
  • Még idén kiírják a Debrecen–Balmazújváros–Hortobágy kerékpárút tervezési, valamint 
  • a Hortobágy–Tiszafüred kerékpárút kivitelezési tenderét is. 
  • A homokkerti felüljáró és annak kapcsolódó csomópontjai, valamint 
  • a Kassai úti kapacitásbővítés is az ÉKM feladatlistáján szerepel, négy nagy forgalmú csomópont átépítése pedig már folyamatban van. 

Vasúti logisztika nélkül extrém közúti terhelést jelentene a BMW belépése 

Kósa Lajos országgyűlési emlékeztetett: az 1998-ban leváltott szocialista kormányzat annyira nem számolt Debrecennel mint logisztikai csomóponttal, hogy még az autópályát sem akarta arra vinni. Ezzel szemben szerinte ma Debrecen az ország egyik legnagyobb – ha nem a legnagyobb logisztikai központja, ami igényli az olyan vasúti logisztikai létesítményeket, mint a most átadott terminál. Vasúti logisztika – és a vasúti szállítmányozás kapacitásainak bekapcsolása – nélkül a többlet közlekedési terhelés nagymértékben megnehezítené a városlakók életét, hiszen 

önmagában a BMW üzembe helyezése – ha csak a közútra terelnék –  napi több ezer autóval, járműmozgással növelné meg a forgalmat 

– mutatott rá az országgyűlési képviselő. 

Rövidesen megépül a kamionterminál is  

Papp László polgármester  a Debrecenben zajló nagyarányú iparfejlesztés kapcsán hangsúlyozta, a cél az, hogy a gazdaság úgy hozzon előnyöket, hogy azokkal hátrányok gyakorlatilag szinten ne járjanak. Éppen ezért hozták azt a döntést, hogy ezt a vasúti logisztikai terminált elhelyezzük itt az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet alatt, amely nem az egyetlen ilyen típusú fejlesztés a környéken. 

Nemrég hirdettük meg egy több mint kétszázötven férőhelyes kamionterminál építésének tenderét

– mondta a polgármester.

Ezzel egy európai színvonalú közúti kamionlogisztikai terminál jön létre, ami az északi mellett szintén ki tudja szolgálni a déli gazdasági övezet igényeit is. Tehát a vasúti és a közúti logisztika itt ebben a pontban találkozik. Egy nagy irodaházat is tervezünk elhelyezni ezen a terminálon, ami megkönnyíti és szintén elkerülhetővé teszi, hogy a kamionforgalom a város belső hálózatát terhelje – közölte a polgármester. 

 

  

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.