BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erős visszaesés a flottapiacon

Nem alakult jól az első félév a hazai flottafinanszírozás szempontjából, hiszen mind a szerződések összege, mind a finanszírozott járművek száma visszaesett az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Ezzel együtt a flottafinanszírozás továbbra is igen komoly súlyt képvisel a járműpiacon.

A második negyedév igen gyenge adatokat hozott a flottafinanszírozásban. Ennek eredményeként az év első hat hónapjában összesen 29,63 milliárd forintnyi új kihelyezés történt a hazai flottapiacon, szemben a bázisidőszaki 33,92 milliárddal. A darabszám alapján még szomorúbb a helyzet: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint június végéig 5631 új szerződés született, amely bő egyötödével marad el az egy évvel korábbitól. A megkötött szerződések 80 százaléka operatív lízing, a flottakezelő cégek által kezelt portfólió értéke pedig mintegy 108 milliárd forintot tett ki az első félév végén. Mindez annak ellenére történt így, hogy tavalya flottafinanszírozás bizonyult a hazai lízingpiac nagy nyertesének.

A járműfinanszírozás stagnáló – illetve a flottáknál csökkenő – mennyisége az első félves autópiaci statisztikák alapján nem nevezhető meglepőnek. A JATO Dynamics adatai szerint júniusban mindössze 5009 darab új személyautót, valamint 848 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon.

A személyautós adat a tavaly júniusi számokkal gyakorlatilag megegyezik, mindössze egy százalékkal magasabb. Az első hat hónapban a tavalyinál két százalékkal kevesebb, 27 327 darab autó került forgalomba, amely még mindig igen kiábrándító eredmény. A forgalomba-helyezések többsége, 73 százaléka céges, a magáneladások a piac 27 százalékát teszik csak ki.

A flottafinanszírozást az elmúlt egy-két évben leginkább a válság után öregedni kezdő, ezáltal gazdaságtalanabbá váló autóparkok cseréje hajtotta. Az öreg flották megújításának kedvező hatása ugyanakkor kezd kifulladni, hiszen a működési környezet a hazai vállalatok számára továbbra sem kedvező. Ezzel együtt a flotta üzletágnak még mindig komoly szerep jut a hazai autófinanszírozásban, illetve az autópiacon is. Az év első hat hónapjában egyébként 40,19 milliárd forint értékben finanszíroztak autókat a hazai lízingcégek a retail üzletágban, amely az egy évvel korábbinál nem egészen egy százalékkal több. Negyedéves összehasonlításban már egyáltalán nem ilyen kedvező a helyzet: a második negyedévre kimutatott 21,63 milliárd forintnyi új finanszírozás 9,5 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, igaz, az első negyedévi 18,56 milliárdnál több mint 16 százalékkal magasabb.

Az új szerződések összetétele pedig kezd egyre jobban eltolódni az új járművek irányába. Az új autóknál ugyanis az első félévben 10 százalékkal bővült, a használt autóknál pedig 9 százalékkal csökkent az új kihelyezés összege.

A megkötött szerződések száma 4 százalékkal csökkent az első hat hónapban a bázishoz viszonyítva: miközben az új autóra vonatkozó szerződések száma 6 százalékkal nőtt, a használtaké 8 százalékkal visszaesett. A kezelt portfólió értéke tovább olvadt, 19 százalékkal csökkent 2012 első félévhez képest a lízingcégeknél, és június végén nem egészen 695 milliárd forintot tett ki.

Gondban Európa is

A júliusi 5 százalékos emelkedés után augusztusban ugyanilyen mértékben csökkent az Európai Unió piacain az újonnan eladott személyautók száma. Az első nyolc hónapban 5,2 százalékkal esett a piac, közel 7,84 millió darab új személyautót helyeztek forgalomba.

Augusztusban csak az Egyesült Királyságban nőtt a kereslet – 10,9 százalékkal –, ugyanakkor Németországban például 5,5 százalékkal csökkent. Januártól augusztusig is csak a brit piac bővült,10,44 százalékkal. Németországban 6,6 százalékos csökkenést mértek ugyanekkor.

Augusztusban csak az Egyesült Királyságban nőtt a kereslet – 10,9 százalékkal –, ugyanakkor Németországban például 5,5 százalékkal csökkent. Januártól augusztusig is csak a brit piac bővült,10,44 százalékkal. Németországban 6,6 százalékos csökkenést mértek ugyanekkor. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.