A belföldi, vállalatok közötti (B2B) értékesítések 67,3, a külföldi értékesítéseknek pedig 76,6 százaléka történt 2015-ben halasztott fizetéssel Magyarországon – derül ki az Atradius Fizetési Szokások Barométer című, májusi adatokon alapuló kiadványából. Mindkét érték jóval magasabb mind a régiós, mind a nyugat-európai átlagnál: Kelet-Európában a belföldi tranzakcióknál 42,9, a külföldieknél 38,4 százalékos arányt mért az Atradius, míg Nyugat-Európában 44,9, és 37,7 százalékos az érintett ügyletek súlya.
Ami a fizetési határidőket illeti, a magyarországi válaszadók hazai B2B vevőinek a kiállítás dátumától átlagosan 24 napjuk van a számla kiegyenlítésére. Ez a határidő átlagosan hét nappal csökkent az elmúlt két évben, jelenleg pedig hat nappal kevesebb a kelet-európai átlagnál (a nyugat-európai fizetési határidő átlagosan 34 nap). A magyarországi válaszadók külföldi B2B vevőinek viszont egy kicsit hosszabb idő áll rendelkezésükre, hogy számláikat kiegyenlítsék: az átlagos fizetési határidő itt 27 nap.
Figyelemre méltó megállapítása a felmérésnek, hogy a belföldi számlákat Magyarországon nagyobb eséllyel rendezik késedelmesen, mint a külföldieket. A hazai B2B számlák összértékének 27,3 százalékát, a külföldiekének pedig 19,4 százalékát rendezték késedelmesen. Mindkét érték a legalacsonyabb a felmérésben részt vevő közép-európai országok között, és jelentősen elmarad a kelet-európai (41,2 százalékos belföldi és 34,2 százalékos külföldi) átlagtól is.
A hazai B2B kintlévőségek összértékének 2,7 százalékát jelölték meg késedelmesként a megkérdezett cégek: ezeket valószínűleg be is hajtják majd. Ez az arány viszont jelentősen alacsonyabb a kelet-európai 7,2 százalékos és a nyugat-európai 7,6 százalékos átlagnál is. Az átlagos forgási sebesség (DSO – Days Sales Outstanding) értéke ugyanakkor Magyarországon átlagosan 80 nap, ez majdnem egy hónappal hosszabb, mint két évvel ezelőtt. Mindezek alapján nem meglepő, hogy Magyarországon a válaszadók 19 százaléka tartotta a lejárt számlák behajtását a jövedelmezőség egyik legnagyobb kihívásának 2015-ben, míg Kelet-Európában csak 12 százalék ez az arány.
A válaszadók közül Magyarországon a hazai B2B vásárlók átlagosan 10 nappal a fizetési határidő után rendezik számláikat. Ez jóval a kelet-európai átlag alatti, ahol 20 nap az év első felében mért érték. A Magyarországon megkérdezett vállalatok 78,6 százaléka (a kelet-európai cégek 60, a nyugat-európai cégek 51,4 százaléka) válaszolta, hogy a hazai késedelmes fizetés leggyakoribb oka a vállalati vevők likviditási problémája. Figyelemre méltó emellett, hogy a régiós országok közül Magyarországon nevezték meg legtöbben a likviditási problémát a késedelem okaként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.