BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Legalább az üzemanyag kelendőbb

Térségünkben kiugróan nőtt az üzemanyag-értékesítés az elmúlt évben. Ez némileg ellensúlyozhatja azoknak az olajcégeknek a veszteségeit, amelyeknek a portfóliójában nagy súllyal szerepel az olajtermelés, amely bő két éve szerény bevételt és gyakran veszteséget hoz. Világviszonylatban inkább a benzin lett kelendőbb. A dízel globális keresletét fékezi kínai gazdaság lassulása.

Tavaly Magyarországon a dízel iránti igény 11 százalékkal, a benziné 3 százalékkal emelkedett a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint. Az élénkülés egyik hazai oka kétségtelenül az volt, hogy esett az üzemanyagok ára, ugyanakkor a dízel esetében nagy szerep jutott arra is, hogy a gazdaság erősödésével élénkült az áruszállítás iránti igény.

Mindazonáltal a benzinárak nem csökkentek olyan mértékben, mint az olaj ára. A Guruló Hordó gazdasági blog szerint ennek az az oka , hogy a végfelhasználói árnak nagyjából a fele a forintban rögzített jövedéki adó (és annak áfája), ez pedig nem változik akkor sem, ha az adó nélküli ár esik. Így például ha az adó nélküli benzinár megfeleződik, és az ár fele fix adó volt, akkor a fogyasztói benzinár csak 25 százalékkal csökken. Ráadásul a forintárfolyam-változás és a benzinár-olajár különbözet is módosulhat, ami szintén befolyásolja a hazai árakat. Egy dollár ma 286 forint, míg két éve még 222 forint volt. A 320 forint körüli átlagos benzinár így is jóval alacsonyabb, mint pár éve volt.

A forint gyengülésének köszönhetően Magyarországon találkozni lehet egy eurónál alacsonyabb árral is, miközben a térségben mindenütt ennél többe kerül a benzin és a dízel literje. Így az országon áthaladó kamionosok jobbára üres tankkal érkeznek, hogy itt olcsóbban tölthessék fel üzemanyagtartályaikat – erről a közelmúltban Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára nyilatkozott a Világgazdaságnak. Ha az euró ára 2016-ban is marad a mostani, 310–320 forintos sávban, akkor a közúti tranzit-áruszállítás továbbra is növeli a hazai gázolaj-értékesítést.
Az adatok javulását a piac kifehéredése is segítette: a vámellenőrzések szigorodása miatt zsugorodik az üzemanyag magánszemélyek általi szürkeimportja, de a nagysága még tavaly is több százezer köbmétert tehetett ki.

Magyarországon mintegy 1800 töltőállomás működik, ezeknek körülbelül a 30 százaléka a Molé. Mögötte a második legnagyobb piaci szereplő a Shell, majd az Agip következik, de az utóbbi benzinkútlánc átvételéről tavaly már megállapodott a Mol. A lista negyedikje az OMV, ötödik a még Lukoil néven futó, de már Normbenz-ellenőrzésű hálózat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.