Az elmúlt évben a globális piacot meghatározó két kőolajfajta, a WTI és a Brent is 66 százalékkal drágult. Egyes vélemények szerint idén nyáron további 10 százalékos drágulás jöhet, és a tegnap hordónként 73,7 dollárba kerülő WTI, illetve a 77,8 dollárba kerülő Brent is 80 dollár fölé drágulhat. Az olajár 2015-ös összeomlását megjósoló Tom Kozla, az Opis elemzőcég társalapítója szerint a geopolitikai feszültségek miatt emelkedhet a kőolaj ára – számolt be a CNBC. Szerinte a líbiai, a nigériai és a venezuelai termelés kiesését nehéz lesz pótolni a piacon.
A magasabb olajárral jól járhatnak a repülőgépgyártók, hiszen a légitársaságok nyerhetnek azon, ha korszerűbb, takarékos gépekkel repülnek. Az Egyesült Királyságban jövő héten rendezik meg a Farnborough Airshow elnevezésű repülőgépvásárt és -kiállítást, ahol a magas kőolajár miatt nagy forgalmat várnak, ugyanakkor az sincs kizárva, hogy éppen az emelkedő költségek miatt fogják vissza egyes légicégek a megrendeléseket. Az éves váltásban Farnborough-ban és Párizsban megrendezett eseményen tavaly 900 megrendelést kaptak a gyártók – írta a Reuters. Azóta több járat repült, és a kihasználtsági szint is emelkedett a szektorban, ami jó hír a légitársaságoknak. Rossz viszont, hogy emelkednek a munkaerő és a hitelek finanszírozásának költségei, valamint az olaj ára.
A szektorban sokan attól tartanak, hogy a légitársaságok nem tudják elég gyorsan érvényesíteni az így keletkező emelkedő költségeket a jegyek árában. A légicégek viszont arról győzködik a befektetőket, hogy az üzemanyag drágulása miatt nem csökken majd a nyereség. Az egyes légitársaságokat az eltérő marzsok miatt eltérő mértékben érinti a folyamat, emellett az sem egységes, milyen arányban fedezik le az éves kerozinbeszerzéseiket. A Wizz Air például rendszerint az egész éves szükséglet felét fedezi le előre 12, illetve 18 hónapos időszakra – közölte a KBC Equitas. A magyar hátterű Wizz Air 33,8 százalékos EBITDAR-marzsa a KBC elemzői szerint a szektoron belül viszonylag magasnak számít. Ez a szám azt mutatja, hogy a légitársaságok egyik legtöbbet mondó nyereségmutatója, a kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció és szer-
kezetátalakítás vagy bérleti díjak előtti, azaz a lízingköltségektől is tisztított eredmény a teljes árbevétel mekkora hányadát teszi ki. A nettó profitmarzs is jó: 14,1 százalékos a kelet-közép-európai régióra koncentráló cégnél. „Az átlag feletti marzsok miatt a Wizz Airnél van kapacitás közép- és hosszú távon is a magas olajárak kigazdálkodására. A kevésbé hatékonyan vagy magas bérköltséggel működő légitársaságoknak viszont az esetleges veszteség finanszírozására megoldást kell találniuk” – tette hozzá a KBC Equitas. Az iparágban a nyereségek csökkenése miatt sokan arra számítanak, hogy újabb cégek jelentenek csődöt. Tavaly a brit Monarch, a német Air Berlin és osztrák leánycége, a FlyNiki járt így. A leálló cégek felszállási résidejéből a többi között a Wizz Air is szerzett, ezért tudta növelni kapacitásait az Egyesült Királyságban, és Bécsben is bázist nyitott.
Az elmúlt egy évben egyébként a légitársaságok vegyesen teljesítettek a tőzsdéken. Az egyik legeredményesebb a Turkish Airlines, azaz a Turk Hava Yollari volt 74 százalékos plusszal az isztambuli tőzsdén, de érdemes figyelembe venni, hogy a török líra az elmúlt egy évben 25 százalékkal gyengült a dollárhoz képest. A nagy európai légitársaságok közül a Lufthansa árfolyama 1 százalékkal, a British Airwayst, az Iberiát és a Vuelinget tömörítő IAG csoporté pedig 7 százalékkal emelkedett, míg az Air France-KLM kurzusa 42 százalékkal csökkent. A fapadosok közt a Wizz Air áll a legjobban 42 százalékos plusszal, a Ryanar 17 százalékos mínuszban, míg az EasyJet és a Norwegian 15-15 százalékos pluszban van. A nagy amerikai légitársaságok árfolyama 10–28 százalékos mínuszban van. Közülük a Delta Airlines csütörtökön teszi közzé elmúlt negyedéves számait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.