A lakossági hiteltermékek elmúlt években fokozatosan csökkenő kamatai elősegítették, hogy több háztartás valósíthasson meg otthonteremtés céljából ingatlanvásárlást. Ehhez a kedvező gazdasági környezet mellett hozzájárult a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által historikusan alacsony szintre csökkentett alapkamat, valamint a CSOK-hoz hasonló családtámogató intézkedések. Mindazonáltal a lakosság egy részénél a hitelfelvétel továbbra is olyan rossz emlékeket idéz, mint a korábbi frankalapú hitelek árfolyamkockázata és a változtatható kamatozás okozta törlesztőrészlet-emelkedés. Így fontos, hogy az új, 2016 óta tartó hitelciklusban ne épüljenek fel kockázatok. Cél, hogy a bankok megfelelő versenyben, transzparens módon, hosszú kamatfixálás mellett, fair áron nyújtsanak hiteleket.
Ezt segíti a Minősített fogyasztóbarát lakáshitel. E minősítést a bankok az MNB által meghatározott kamatfelárra, díjakra, átláthatóságra és egyéb fogyasztóvédelmi szempontokra vonatkozó feltételek teljesítésével kaphatják meg. A fogyasztó szempontjából a fix kamatok akár a teljes futamidő alatt változatlan törlesztőrészletet biztosítanak – történjék bármi is, az adósságszolgálat mértéke „kőbe van vésve”, az adós biztos lehet abban, hogy mennyit kell fizetnie a következő hónapban.
Felértékelődő garancia
A gazdasági növekedést támogató kis- és középvállalati (kkv) hitelezés fenntartása érdekében fontos, hogy a kockázatosabb szegmens irányába való nyitással szélesedjen a bankok által finanszírozott vállalatok köre. Ebben jelentős szerep hárul a garanciaszervezetekre, mivel az általuk nyújtott intézményi garancia a pénzintézetek hitelezési kockázatának csökkentése révén lehetővé teszi olyan vállalatok forráshoz jutását, amelyek másként nem jutnának hozzá a működésükhöz, növekedésükhöz szükséges finanszírozáshoz. Az elmúlt években a garanciaszervezetek számos, felhasználást ösztönző, ügyfélbarát intézkedést tettek. Ezzel párhuzamosan jelentősen emelkedett a garanciaállomány mennyisége, amely nemzetközi összehasonlításban is magasnak számít. A közeljövőben arra kellene törekedni, hogy az intézményi kezesség minél nagyobb arányban szolgálja olyan vállalkozások hitelhez jutását, amelyek enélkül nem jutnának elegendő forráshoz.
Az egyik irány az lehet, ha a korábbi gyakorlattól eltérően a vállalati ügyfelek első körben a garantőr intézményhez fordulnak igényükkel, s már a garancia birtokában keresik fel a hitelintézetet. Szintén több életképes, de garancia nélkül nem hitelezhető vállalat férhetne hozzá a szükséges forrásokhoz, ha ezek arányára nézve egy elvárt minimumértéket határoznának meg a bankok számára. A bankok és garanciaszervezetek által előírt egyes feltételek (KO-kritériumok) célzott lazítása szintén hatásosan támogathatja a hitelezhető kkv-k körének szélesítését. A hitelintézetek motiválásán túl hangsúlyt kaphat a kisebb, kockázatosabb, de jó potenciálú vállalatok megszólítása testre szabott hirdetések, kampányok révén. Ez ugyanis azon szereplőket is hitelfelvételre ösztönözheti, amelyek korábbi rossz tapasztalataik miatt már nem mernek a bankokhoz fordulni. A vállalkozások hitelfelvételi kedvét növelő lépés lehet továbbá a hiteligénylési folyamat egyszerűsítése és szabványosítása. A kisebb méretükből adódóan magasabb kamat mellett hitelezett vállalkozások így akár a bankokat „megversenyeztetve”, kedvezőbb áron tudnának forráshoz jutni.
A versenyképes és stabil finanszírozás azonban nem csupán bankrendszeri kérdés. A hazai kkv-szektor sikeres fejlődése szempontjából ugyanis fontos, hogy ne csak a már jelentősebb hitelmúltú cégek jussanak finanszírozáshoz, hanem a jó üzleti ötlettel rendelkező induló, divatos szóval startup vállalkozások is támogató, növekedésüket elősegítő környezetben működhessenek. Ennek egyik fontos kritériuma a megfelelő mennyiségű és minőségű forráshoz való hozzáférésük, mivel életszakaszuk e korai stádiumában jellemzően még nem rendelkeznek a fejlesztésekhez, prototípusok gyártásához szükséges saját forrással. A nagyobb cégektől eltérően náluk sokkal fontosabb a tőkeforrások elérése, mivel üzleti kockázatukból és fedezetként felajánlható eszközeik hiányából fakadóan a bankok által hitelezni kívánt körön kívül esnek. Érdemes ennek elősegítésére támogató adókörnyezettel ösztönözni az induló cégekbe való befektetéseket. Elengedhetetlen, hogy a rendelkezésre álló támogatási konstrukciók széles körben ismertek, a feltételek pedig egyszerűek legyenek.
Az ilyen cégekbe befektető kockázatitőke-társaságok a döntéseik során nagymértékben figyelembe veszik a cégben rejlő növekedési lehetőségeken túl a hozzáértő tulajdonosi csapat meglétét is. Ma már nem elegendő kizárólag a vállalat alaptevékenységéhez értő szakembergárda. A szükséges képességek kiegészülnek az értékesítési, pénzügyi, marketing-, digitális és adott esetben nyelvi ismeretekkel is. Hosszabb távon fontos lenne a vállalkozószellem erősítése, és a vállalkozói ismeretek beemelése a közoktatásba. A hasonló problémákkal, kihívásokkal küzdő cégek közötti tapasztalatcsere, tudásmegosztás is segítheti e vállalkozások hatékonyabbá válását, ezért érdemes ezt is támogatni.
Az említettek mellett a hazai bankrendszer érdemi hatékonyságjavulással is versenyképesebbé válhat. Ennek egyik módja lehet a mérethatékonyság javítása üzleti növekedéssel vagy összeolvadásokon keresztüli konszolidációval. Továbbá a szektornak széles körű digitalizációs transzformációra van szüksége, amelynek csupán az elején tartunk. A digitalizációs folyamatok, valamint fintech megoldások mélyítése a költséghatékonyság és nem utolsósorban az ügyfélélmény növelésének irányába mutató beruházások. Az olyan szolgáltatások, mint a biztonságos online számlanyitás, ügyintézés és hiteligénylés – bár már több banknál is elérhetők – a jövő bankolását jelentik, s a kevésbé költséghatékony fiókokat is helyettesítik. Tehát az interneten és mobilalkalmazásokon keresztüli ügyintézés – főleg az azonnali átutalások 2019. júliusi bevezetését tekintve – nemcsak az ügyfeleknek kényelmes, hanem a bankok költségeit is csökkenti, ami idővel az alacsonyabb hitelkamatokban is megnyilvánulhat.
A pénzügyi közvetítés a tőkepiac fejlődésével is hatékonyabbá válhat, amelyen keresztül a vállalati forrásbevonás (kötvény- vagy részvénykibocsátás, tőzsdei bevezetés) egyre inkább alternatívája lehet a banki hiteleknek. A forrásbevonás egészséges aránya csökkenti a vállalatok bankhitelre való ráutaltságát, hatékonyabbá teszi a pénzügyi közvetítést, valamint fenntarthatóbbá teheti a gazdasági növekedést. Az immár hazai tulajdonban megvalósuló tőzsdefejlesztés 2016 óta tartó stratégiájának félidejében járunk. A tőkepiac további mélyülése érdekében azonban a kínálati oldal és a belföldi kereslet további ösztönzése egyaránt szükséges, amiben az államnak jelentős szerepe lehet.
A kínálati oldalon egyrészt az állami vállalatok (közszolgáltató cégek és állami bankok) részvényeinek bevezetése hozhatna élénkülést. Az úgynevezett értékpapírosítási szabályozás pedig a tőkepiac egy másik fontos szegmensének, a céges kötvénypiacnak a fellendítését segítheti. Így a kínálati oldal fejlődését a nagyvállalatok mellett az érettebb fejlődési szakaszban lévő középvállalatok minél szélesebb körű tőzsdei jelenléte támogathatja.
Ezzel együtt a keresleti oldal stabilabbá válása, erősítése is elérendő cél. Ha a mostani képet nézzük, megállapítható, hogy a hazai intézményi befektetői körnek és privát szektornak csupán marginális szerepe van a magyarországi vállalatok finanszírozásában. A honi befektetői kör hangsúlyosabbá válását a kisbefektetői igény megteremtése szolgálhatja, amely állami szerepvállaláson és pozitív (adó)ösztönzők beépítésén keresztül támogatható.
Fontos a pénzügyi tudatosság
A hazai befektetői bázis építése, de a monetáris stabilitás is csak a pénzügyi kultúra mélyítésével párhuzamosan valósulhat meg. Ennek fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Kutatásaink rámutatnak, hogy a hitellel rendelkező háztartások mintegy 15 százaléka tekinthető pénzügyileg sérülékenynek. Ugyanakkor megállapítható, hogy a pénzügyi tudatosság növelésével a háztartások jelentős hányada mozdulhat el a sérülékenységhez közeli zónából. A fiatal lakosság körében végzett felmérésből pedig kiderült, hogy egy jövőbeni bankválasztásnál ez a generáció leginkább a technikai újításokkal – internetbank, online ügyintézés, mobilalkalmazás stb. – győzhető meg. Mindezt az MNB, több intézményén és aktivitásán keresztül, a jelen és jövő fogyasztóinak a napi pénzügyek kezelését segítő oktatásával is támogatja (általános iskoláktól az egyetemekig). Az előttünk álló években kulcsfontosságú lesz a széles körű szakmai összefogás eredményeként a kormány által elfogadott A lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégia végrehajtása. A pénzügyi szektor számára pedig a legújabb monetáris, gazdasági és jogi ismeretek oktatását a 2017-ben alapított Budapest Institute of Banking tűzte zászlajára.
A szerzők a Magyar Nemzeti Bank munkatársai
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.