BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hétszázmilliárdos szint a cél

Tavaly 639,26 milliárd forintot helyeztek ki a lízingcégek, 912,36 milliárd forint értékű eszköz beszerzését segítette a szakma 83 050 szerződés keretében. Ez a 2019-es teljesítmény 86 százaléka, a finanszírozott összeget tekintve azonban nagyobb, 17 százalékos volt a visszaesés. Ezzel egy hétéves növekvő trend tört meg – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

A visszaesés nem volt érvényes a mezőgazdasági gépek lízingjére, ahol 7 százalékos növekedést hozott a 110,15 milliárdos 2020‑as kihelyezés. Ezenfelül az építőipari gépek esetében pozitívum, hogy helyben maradt az értékesítés – tette hozzá Nyikos Katalin, a szövetség elnöke. A mezőgazdasági termelők helyzetét az emelkedő élelmiszerárak, a gyengülő forint és a kedvező hitelfeltételek (mint az NHP Hajrá) is erősítették. Emellett az építőipari gépek esetében pozitívumként lehet értékelni, hogy nem csökkent számottevően tavaly a finanszírozott összeg.

A pan­dé­mia legnagyobb vesztese a nagy­haszon­gép­jár­művek pia­ca volt, ahol 36 százalékos visszaesést jegyeztek fel. Zs. Nagy István, a szövetség alelnöke emlékeztetett: a problémák már 2019 őszén prognosztizálhatók voltak, hiszen az Európai Unió új fuvarozási szabályozása és a Brexit hatása mellett a sofőrhiány is jelezte, hogy a piacnak nehéz éve lesz 2020-ban. Erre erősített rá a pandémia. A Világgazdaság kérdésére elmondták: a terület gondokat okozhat majd 2021-ben is, mivel a meglévő portfólió esetében – például a buszoknál – számottevő lehet a moratórium utáni kockázatnövekedés. Az egyéb gépeknél 30 százalékos volt a leépülés, ezt az ipari fejlesztések elmaradásával, elsősorban az autóipari gyártás megtorpanásával indokolta Nyikos Katalin, aki szerint biztató, hogy az elmúlt év utolsó negyedében már észlelhető volt a beruházások növekedése.

A finanszírozáson belül továbbra is 50 százalékos súlyt képviselő személygépjármű-finanszírozás 9 százalékkal esett vissza, a lakossági autófinanszírozás terén 10 százalékos visszaesést takar a 245 milliárdos kihelyezés. Miután az európai autóértékesítés 23, a hazai pedig 18 százalékkal esett vissza, a lízingcégek jobb eredményét a finanszírozási költségeknek a tetemes piaci drágulás miatt bekövetkező emelkedése okozta. A kishaszongépjárműveknél a finanszírozott összeg 5 százalékkal tudott növekedni, amit Zs. Nagy István egyértelműen az NHP Hajrá hatásának tud be. A flottaüzletágban 6 százalékos volt a visszaesés.

Nyikos Katalin szerint a lízingszakma lényegében az összes kormányzati és jegybanki támogatott konstrukcióban részt vesz. Az idén a szektor 6-7 százalékos bővülésével számolnak, ami 700 milliárd forint körüli finanszírozást jelenthet. Ezen belül a személygépjárműveknél 10, a haszongépjárműveknél 7 százalékos növekedést vár az idén a lízingszakma, a mezőgazdasági gépeknél 5 százalékos lehet a bővülés.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.