Pénz- és tőkepiac

A digitális jüant az Ant Group és a Tencent ellen is bevetik

Peking a digitális jüan bevezetésével is meg kívánja regulázni a kínai online szférát leigázó gigavállalatait.

Sanghajban szép csendesen hat állami bank már napok óta teríti a digitális jüant (e-CNY) a május 5-i hagyományos vásárlási fesztivál előtt. A Reuters szerint az akció politikai vezetés által is ambicionált célja, hogy alternatívát kínáljanak az Alipay és a We Chat Pay fizetési alkalmazásokkal szemben.

A bankárok nemcsak az intézményeket, de lakossági ügyfeleiket is folyamatosan győzködik, hogy töltsék le a megfelelő digitális pénztárcát,

és az egyelőre tesztelés alatt álló program során közvetlenül digitális jüanban bonyolítsák le tranzakcióikat, megkerülve a Kínában mindenütt jelenlévő Ant Group és a Tencent alkalmazásait.

Az emberek rá fognak jönni, hogy a digitális jüannal olyannyira kényelmesen lehet fizetni, hogy tényleg feleslegessé válik az Alipay, vagy a We Chat Pay

– mondta el a brit hírügynökségnek a kísérleti programban résztvevő banktisztviselő.

Hasonló véleményen van a HSBC bank is, amely a minap közölte, hogy az e-CNY-nyel való fizetés semmivel sem lesz bonyolultabb, mint a már ismert kínai fizetési alkalmazások kezelése, biztonsági téren azonban jobb és kifinomultabb lesz azoknál, eléri a szintjét is.

Mindezért a brit pénzintézet úgy véli, használata gyorsan elterjed majd a távol-keleti országban.

Fotó: Shutterstock

Kína, amely a szuverén digitális deviza fejlesztésével messze megelőzi a többi gazdasági nagyhatalom kezdeményezéseit, egyszersmind saját óriási cégeit is meg kívánja regulázni, mivel az ország internetes szektora kezd oligopol struktúrát felvenni, a hatóságok egyre-másra tárják fel a versenykorlátozó praktikákat. A tőzsdefelügyelet novemberben megfúrta az Ant Group világra szóló, 37 milliárd dolláros tőzsdére lépését,

néhány hete pedig teljes szerkezeti átalakulást kényszerítettek Jack Ma fintech-gigászára.

Eközben az Ant Group anyavállalata, az Alibaba egy 2,8 milliárd dolláros bírságba futott bele, mivel a versenyhatóság szerint visszaélt gazdasági erőfölényével.

Az e-CNY-re visszakanyarodva, a kínai jegybank a nyilvánosság előtt persze nem a pénzügyi technológiai cégekkel szemben bevethető fegyverként határozza meg a programot, azonban az állami kereskedelmi bankok alkalmazottai a négyszemközti beszélgetések során nyíltan hangoztatják, hogy a központi bank által garantált elektronikus pénzzel alá akarják ásni a fintech-duó pénzügyi szektorban élvezett dominanciáját.

Az állami digitális pénztárca amúgy egy tucat népszerű alkalmazással, köztük a Meituannal, a JD.commal, a Didivel vagy a Bilibilivel is társítható, érdekes módon azonban nem kapcsolható össze a WeChat és az Alipay applikációival, azaz az állami bankok nem tudnak fizetési műveletet lebonyolítani a digitális pénztárcák és a két magán fizetési platform között.

Wilson Chow, a PwC China egyik vezetője szerint

a digitális jüan tömeges használata esetén a bankok és a kereskedők adatokat gyűjthetnek a fogyasztókról, és megismerhetik költési szokásaikat.

Elterjedésére azonban nem fog sor kerülni egyik napról a másikra, mivel a két, magáncégek által fejlesztett felület jelenleg a kínai online fizetési piac 94 százalékát tudhatja magáénak. Mint mondta, a legvalószínűbb forgatókönyv az lesz az, hogy az e-CNY piaci részaránya a következő években mintegy 10 százalékra nőhet.

Li Bo, a pekingi jegybank elnökhelyettese eközben azt emelte ki, hogy még mielőtt a határokon átnyúló fizetésekre is alkalmassá teszik az új devizát, a belföldi használata során kell áttörést elérni.

Az elemzők úgy vélik, a digitális deviza megszilárdítja majd a jüan globális státuszát,

miközben Kína meg fogja kísérelni az amerikai dollár nemzetközi kapcsolatokban betöltött uralkodó szerepének megtörését.

Tencent jüan digitális Ant Group
Kapcsolódó cikkek