A 2019-ben sikkasztásért elítélt Carlos Ghosn által összekovácsolt Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség kezd túllendülni egykori vezére által maga mögött hagyott válságon. A cégcsoport eddig tízmilliárd eurót fektetett az elektromos átmenetbe, amelynek 2030-ig tartó szakaszáról szóló stratégiai lépéseit csütörtökön részletezik. A Reuters forrásai révén úgy értesült, hogy 

a vitás kérdések rendezése után a trió ismét egy irányba hajt, azaz a szövetség cementáló ereje, a Renault lemondott arról, hogy teljesen maga alá gyűrje a Nissant, inkább a közös fejlesztéssel elérhető költségcsökkentésben látja a jövőt. 

Fotó: AFP

Öt közös platformot fejlesztenek, ezekre építik fel a harminc különféle modellt felvonultató, teljesen elektromos hajtású járműpalettájukat. Ezenkívül a mobilitással, önvezetéssel kapcsolatos feladataikat is összehangolják. Az öt platformból négyen már dolgoznak is a mérnökök: 

a Nissan Ariya és a Renault Mégane EV azonos alapokon hamarosan kijön, egy másik platformot a Nissan kínai partnerével, a Dongfenggel közösen épít fapados igényekre szabva, ezt kapja a Dacia is. 

Egy platform a japán ultramini autókhoz, a kei car-okhoz készül, egy másik pedig kishaszonjárművekhez. A kompakt, Clio kategóriájú elektromos autókhoz készülő közös platformot a Nissan veti be először, méghozzá pár éven belül a Micra EV sorozatgyártásához.

A szövetség a közös alkatrészbeszerzést is kiemelten kezeli, céljuk, hogy elektromos autóik költségét minél előbb lehozzák a velük azonos kategóriájú belső égésű motorral szerelt kocsik szintjére. Ennek elérésére az elektromos járművek összköltségének jelenleg 35-40 százalékát kitevő akkumulátorok gyártását is közösen oldják meg. Kínában, Franciaországban, Nagy-Britanniában és Japánban összesen évi 220 gigawattóra akkumulátorgyártó kapacitást akarnak kiépíteni közös beruházásban, kompatibilis termékkörrel, a Nissan szilárd elektrolitos lítiumakkumulátor technológiájára alapozva. Ezzel számításaik szerint a felére tudják csökkenteni a telepek gyártási költségeit, ami jelentős versenyelőnyhöz juttathatja a szövetség tagjait.

Igaz, a Ghosn-érában elveszett bizalom a szakértők szerint még nem tért teljesen vissza, ezt jelzi, hogy mindhárom cég külön-külön fejlesztett ki a többiekével nem kompatibilis hibrid hajtástechnológiát. Hogy ezt a megosztottságot miként kezelik arra még nem derült fény. Amit tudni lehet, hogy a Renault márka 2030-tól Európában csak elektromos autókat értékesít, de más piacokon és más márkáiknál (Lada, Dacia) még nem lesz teljes körű az átállás. A Nissan novemberben előzetesen egy 2030-ig szóló 18 milliárd dolláros tervet mutatott be, de ebben a hibridek is benne vannak. Annyi tudható, hogy a Nissan márka modelljeinek a fele tisztán elektromos hajtást kap az évtized végére.