Stratégiát váltott Kínában a Ford, miután az elektromosautó-értékesítéseit téves marketinglépések buktatták el az országban. Pedig 2020-ban még jó iránynak tűnt, hogy, követve a Teslát, a Ford bemutatta a Mustang Mach-E elektromos SUV járművét, amelyet erős versenytársnak szántak. Idén augusztusban a Ford leállította közvetlen értékesítési üzletágát, amely ebben az évben havonta alig néhány száz Mach-E-t ad el, míg a Tesla és a kínai riválisok havi több tízezer járművet értékesítenek ugyanazon a piacon. A Ford jelenleg 2 százalékos piaci tortát majszol Kínában, miközben az eladásai 61 százalékot zuhantak 2016 óta. Eljött az ideje az újrakalibrálásnak.
A kínai elektromos járművek piacán a Mach-E volt a Ford stratégiája. Amikor ez nem jött be, nem maradt semmije
– mondta Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója. A Ford kínai üzletét ismerők szerint az is hiba volt, hogy nem adtak kínai nevet a Mach-E modellnek. De
alábecsülték az elektromos járművek kínai piacának zsúfoltságát
is. Emellett a Ford lassan építette a kínai hálózatát, és a Mach-E tulajdonságai sem voltak kiemelkedők a versenytársakhoz képest.
A Ford szóvivője elmondta, hogy honosított elektromos járműveket fejlesztenek vegyesvállalati partnerekkel. Úgy vélte:
A Ford elég fürge és határozott ahhoz, hogy egy új terv felé forduljon.
Jim Farley vezérigazgató azt tervezi, hogy
a Ford kínai fókuszát a haszongépjárművekre szűkíti,
mérsékli a kiadásokat, csökkenti az eszközöket, s exportközpontként kívánja használni az országot. A közelmúltban Kínában megrendezett autókiállításokon a vállalat nagy hangsúlyt fektetett az Explorerre.
A haszongépjárművekre való fókuszálás az egész vállalati stratégiát áthatja, miután a Ford lassítani kezdte az e-autók gyártására való átállást, hogy mérsékelje a veszteségeket.
Az Egyesült Államokban a Ford a törvényhozók vizsgálata alá került egy új, michigani akkumulátorgyárral kapcsolatban, ahol azt tervezték, hogy kínai akkumulátorgyártó technológiával (CATL) állítanak elő cellákat. Hétfőn a Ford közölte, hogy leállítja a munkát, s korlátozza a gyárra fordított kiadásokat mindaddig, amíg ki nem derül, hogy hosszabb távon üzemelhet-e.
A The Wall Street Journal szerint
a Ford Mach-E kínai vesszőfutása tanmese a többi amerikai cég számára.
A fürge kínai márkák gyorsan kínálnak vonzó termékeket, gyakran a legmodernebb technológiával, míg a külföldi márkák – még az olyan ikonikusak is, mint a Mustang – már nem garantálják az automatikus státuszt a piacon.
Amikor 2021-ben bemutatták a Mach-E modellt,
a Fordnak 20 üzlete volt Kínában, idén már 103 üzlettel és tesztvezetési központtal rendelkezik.
De ez még mindig csak töredéke a kínai riválisok által üzemeltetett létesítmények számának. A hasonló árú autók közül a Mach-E hatótávolsága rövidebb, mint a Tesla Model Y és az XPeng P7 alapváltozatáé, s kevesebb kamerával és radarral rendelkezik a vezetést segítő funkciókhoz, mint a NIO ES6-osa. Ráadásul a Mach-E piacra dobása és leszállítása hónapokat késett, részben a kínai akkumulátorbeszerzési gondok miatt.
Bár az autók közvetlen értékesítése jó ötlet volt, mert szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki az ügyfelekkel, több értékesítési adatot szerezhetnek, és jobban ellenőrizhetik az árakat. De költséges a közvetlen értékesítési csatornák működtetése, ha az autók mennyisége kicsi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.