Megemelte éves profitvárakozását Európa legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi lánca, a brit Tesco, miután szerdán közzétette az augusztus 26-ával zárult hat hónap eredményeit. Üzleti évének első felében a brit piacon 27 százalékos részesedéssel rendelkező Tesco 1,428 milliárd fontos kiigazított üzemi nyereséget ért el, felülmúlva a Refinitiv elemzőinek 1,35 milliárd fontos konszenzusát, egyben 5,5 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbi időszak teljesítményét. 

Birmingham,,England,-,March,17,2019:,The,Frontage,Of,Tesco
Tesco a csődben lévő Birmingham városából. Csökkentették az áraikat. Fotó: Shutterstock

Az adózott eredmény 929 millió fontra jött ki, ez 268 százalékos bővülést takar. A történelmi rekordjáról lassan lecsorgó nagyban segítette a fogyasztók költését, és megfigyelhető volt, hogy ebben a fél évben megtört már a korábbi trend, azaz a britek nemcsak az árcédulák kibogozásával és az egységárak összevetésével voltak elfoglalva, hanem bátran és gyakrabban nyúltak a gondolákon szemmagasságában sorjázó, magasabb ár- és minőségi kategóriát képviselő Finest termékek felé. 

Erre is visszavezethetően a szupermarketlánc adók és üzemanyag-értékesítés nélkül számított fél éves bevétele 8,9 százalékkal, 30,749 milliárd fontra gyarapodott. Mindez azt jelzi, hogy 

a Tesco sikerrel állja a csatát a német diszkontok, így az Aldi és a Lidl előretörésével szemben, noha azok növekedési dinamikája nála magasabb

és kétségtelen, hogy az inflációs sokk idején rengeteg vásárlót szipkáztak el tőlük. A Tesco a legtöbb riválisához hasonlóan az elmúlt hónapokban csökkentette az alapvető élelmiszerek, így a tej, a tésztafélék és a növényi olajok árát, mivel a nyersanyag- és egyéb ráfordítási költségei mérséklődtek. 

A Tesco profitált abból is, hogy a vásárlók még mindig hanyagolják az éttermeket, és inkább otthon főzőcskéznek, amihez a hozzávalókat jobbára tőlük szerzik be, az immár 1100 cikket tartalmazó saját márkás termékportfólióból.

A customer looks at some canned food at the Tesco supermarket, in Aylesbury, England, on August 15, 2023. UK annual inflation stands at 7.9 percent, the highest among G7 nations, while the Bank of England is tasked by the UK government with keeping annual inflation at around two percent. (Photo by JUSTIN TALLIS / AFP)
Egyre nő a Tesco saját márkás termékeink választéka, immár 1100-nál járnak. Fotó: AFP

A brit statisztikai hivatal (ONS) adatai szerint az élelmiszerárak szeptemberben több mint két év óta először csökkentek havi összehasonlításban, miközben az élelmiszer-infláció éves üteme május óta enyhül (szeptemberben 9,9 százalékos volt), hozzájárulva a fogyasztói bizalom növekedéséhez. 

Érdemes megjegyezni, hogy az Egyesült Királyságban a bevándorlás szigorítása és a kelet-európai képzetlen munkaerő brexitet követő tömeges hazamenetele miatt krónikus munkaerőhiány lépett fel, melynek pozitív hozadéka a munkavállalói jogok kiterjesztése, a munkakörülmények javítása mellett a fizetések radikális emelése volt. A bérek emelkedése az utóbbi időszakban rendre meghaladta az inflációt, ezzel nőtt a lakosság fogyasztási cikkekre elkölthető pénze.

Ken Murphy vezérigazgató a befektetőket felvillanyozó számok láttán sem vált elbizakodottá.

Az élelmiszer-infláció a félév során csökkent ugyan, és a piacra továbbra is külső nyomás nehezedik, ezért arra számítunk, hogy ez az év második fele is ezek a kihívások a közepette telik majd, de a karácsonyi szezon ünnephez méltó lesz

– húzta alá a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában. Ugyanakkor nyereségtermelő képességük javulását pozitívan ítélte meg, ennek megfelelően a teljes, jövő februárban véget érő 2023/2024-es üzleti év korrigált üzemi nyereségvárakozását a korábbi tervben szereplő 2,5 milliárd fontról a 2,6-2,7 milliárd fontos tartományba helyezte át. A banki tevékenységükből továbbra is 130-160 millió fontos profitot remélnek éves szinten.

Murphy nem volt maradéktalanul elégedett a közép-európai divízió teljesítményével, 

a cseh, a szlovák és a magyar piac mindössze 48 millió fontos üzemi eredményt kapirgált össze, ez fele akkora, mint az egy évvel korábbi profit. Ebben a térség devizáinak gyengülése, az infláció miatt 0,9 százalékkal visszaeső forgalom mellett a magyar kormánynak a céges nyerészkedő multikat megregulázó akciózási kényszere játszott közre, amivel a fogyasztói árindexet egy számjegyűre akarja lenyomni az év végére. 

A Tesco féléves magyarországi bevétele 322,95 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 324,08 milliárddal. Azaz csökkent lánc bevétele. Ahogy maga a cég hálózata is 198-ról 197 egységre a beszámolók szerint.

A Tesco árfolyama 2023-tól
 

A Tesco árfolyama 2,5 százalékot emelkedett a gyorsjelentés publikálását követően, ebben az is benne van, hogy a kiskereskedelmi óriás megerősítette, miszerint folytatja a 750 millió fontos részvény-visszavásárlási programját, amely jövő áprilisban zárul. A keretből eddig 509 millió fontot használtak fel.

Nonstop telefondoktor gyógyítja a Tesco dolgozóit

Minden betegség miatt kiesett munkaóra veszteség, ezért a brit kiskereskedelmi óriás magánorvosok bevonásával próbálja karban tartani dolgozói egészségét. A jogosultak azonnali és térítésmentes segítséget kapnak.