Apple: a kínai megbicsaklást korrigálták, az MI lesz a következő nagy dobásuk
Nagyjából kedvezően alakult az Apple júniussal véget ért üzleti negyedéve, de a befektetők kivárnak, arra kíváncsiak, hogy a technológiai óriás által beígért, mindentudó mesterségesintelligencia- (MI-) alkalmazások hamarosan megtörténő integrálása a vállalat termékeibe mekkora lökést adnak az eladásoknak.

A fő kérdés, hogy ellensúlyozni tudják-e az egyik kiemelt piacnak számító kínai értékesítésben tapasztalt visszaesést. Tim Cook elnök-vezérigazgató az MI-áttörést kulcsfontosságúnak nevezte a csütörtöki amerikai piaczárás után kiadott gyorsjelentés számait boncolgató elemzői tájékoztatón.
Az Apple a Musk-féle fogást vetette be Kínában
A Kínából származó eladások ugyanis 6,5 százalékkal, 14,7 milliárd dollárra estek vissza az Apple harmadik üzleti negyedévében, elmaradva a Wall Street 15,3 milliárd dolláros várakozásától. Hozzá kell tenni, hogy a szám sokkal rosszabb is lehetett volna, ha az Apple nem alkalmazza a Musk-féle Tesla-trükköt a kereslet felpörgetésére, azaz szokásától eltérően az utóbbi időszakban nem ad jelentős kedvezményeket a Kínában értékesített iPhone-okra. De adott.
Az Apple az ottani visszaesés nagy részét az erős dollár hatásának tudta be, mondván, hogy az alaptevékenység Kínában valójában egészségesebb, mint korábban. Az árazási politika reformja meghozta a gyümölcsét, így a kínai állami vállalatoktól és a kormányzati szervektől nemzetbiztonsági okokra való hivatkozással kitiltott iPhone-ok és más Apple-eszközök forgalmazásából származó bevétel végső soron nem okozott katasztrofális visszaesést – írja a Bloomberg.
Tisztában vagyunk vele, hogy a kínai okostelefon-piacon öldöklő verseny folyik, de a gazdaság egyre visszafogottabb növekedési tempóját is figyelembe véve elég jól álljuk a sarat a riválisainkkal szemben
– osztotta meg véleményét Luca Maestri pénzügyi igazgató a Bloomberggel. Mindent egybevetve a végeredmény így 5 százalékos plusszal, 85,78 milliárd dollár lett, ami jócskán felülmúlta a 84,5 milliárd dolláros negyedéves elemzői bevételbecslést. Az egy részvényre eső nyereség (EPS) 11 százalékos éves növekedés után 1,40 dollár lett a harmadik üzleti negyedévben, meghaladva az elemzők által becsült 1,35 dollárt.
Az adózott nyereség markáns, 7,9 százalékos bővüléssel elérte a 21,45 milliárd dollárt.
A részvényárfolyamon nem segített se a 25 centes osztalék, se az összesen 32 milliárd dolláros részvény-visszavásárlás meghirdetése: a kurzus liftezett, a piac nem tudta eldönteni, hogy a számoknak higgyen, vagy a mesterségesintelligencia-alkalmazások fejlesztésére költendő hatalmas összegektől riadjon meg inkább.
Az iPhone-hívek már a szeptembert várják
Végül beállt az alapállapot, a zárás utáni elektronikus kereskedésben lecövekelt az árfolyam a jelentés publikálását megelőző szinten, majd 0,5 százalékkal mégis erősödött.
A júniussal zárult negyedév hagyományosan alacsony forgalmi adatokat hoz, ilyenkor a célközönség és a befektetők már a rendszerint szeptemberben debütáló, ezúttal a 16-os sorszámot viselő legújabb iPhone-nal, annak piacütő újdonságaival vannak elfoglalva. Az új modellek azonban nem tartalmaznak majd jelentős dizájnváltozásokat.
Az iPhone 16 nagy újdonsága inkább az Apple Intelligence, azaz az MI-támogatásról, a gyorsabb processzorokról, az alsó kategóriás verzióknál az Action gomb hozzáadásáról, valamint a legújabb Pro modellek kameravezérlő gombjáról fog szólni. A kínai forgalmat vélhetően nem fogja megdobni, hogy az Apple az MI-okosságokkal nem vértezi fel az ott piacra kerülő iPhone 16-osokat. Talán később.
Tarolnak a szolgáltatások, stagnál az iPhone-forgalom
A szeptemberrel záruló negyedik üzleti negyedév Tim Cook várakozásai szerint a mostanihoz hasonló, 5 százalékos plusszal kecsegtet a bevételeknél, ami jobb a 4 százalékos elemzői konszenzusnál.

Továbbra is a szolgáltatások üzletág – amely az App Store-t, az Apple Musicot és a TV+ streaming platformot foglalja magába – forgalombővülési dinamikája lesz a fókuszban, attól két számjegyű bővülést vár a cégvezetés azután, hogy a lezárt negyedévben 14,2 százalékos éves növekedéssel 24,21 milliárd dollárral vették ki részüket a 85,78 milliárdos összbevételből. A többi szegmens a közvetkezőképpen teljesített:
- iPhone: 39,29 milliárd dollár (-0,9 százalék),
- Mac: 7,00 milliárd dollár (+2,3 százalék),
- iPad: 7,16 milliárd dollár (+23,2 százalék),
- Hordható eszközök: 8,09 milliárd dollár (–2,3 százalék).
Bár az iPhone-ok forgalma minimálisan csökkent, annak mértéke kedvezőbb a borús elemzői várakozásoknál, ahogy felfrissített és erősebb processzorokkal szerelt iPad-széria fogadtatása is rácáfolt ez elemzői várakozásokra. Az új iPad Pro és iPad Air mellett az Apple dolgozik a belépőszintű iPad és iPad mini gyorsabb processzorokkal ellátott változatain is.
Ez további frissítéseket ösztönözhet valamikor a következő hónapokban. A hordható és az otthoni eszközök kategóriájában – amelyhez az AirPods, az Apple Watch, a TV set-top boxa, a Beats fejhallgató és a HomePods is tartozik – gyengébb, de a vártnál mégis jobb negyedévet produkált.


