A vámjog kérdésköre azért kelt különös tiszteletet, mivel közismert, hogy az alapító hatok közötti vámunió létrejötte a voltaképpeni közös piac alapját jelentette, s mint ilyen, minden további intézmény és politika, valahol erre az alapzatra (is) épült. Az EU külső határainak átlépésekor begyűjtött vám automatikusan Brüsszelbe, a közösségi kasszába vándorol. Bár a világkereskedelem liberalizálása nyomán a vámok aránya csökkenő, súlyuk az EU életében ma is tetemes: a közösségi bevételek 20 százaléka vámokból származik. Tekintve, hogy Magyarország tipikusan külső határvonalat felügyelő országként csatlakozik majd az unióhoz, ez fokozott terheket és felelősséget jelent a vámjog területén is.
A vonatkozó joganyagfejezet gerince a közösségi vámkódex, valamint ennek felettébb vaskos végrehajtási utasítása, mindezeknek alapjául pedig az EU-alapszerződés vámunióra vonatkozó passzusai szolgálnak. A jogszabályok elsöprő többsége kötelező hatályú, nemzeti jogrendbe építendő közösségi rendelet, amelyeknél tehát a tagoknak a végrehajtás módozatait tekintve vajmi kevés szabadságuk van: a (közösségi) törvény annak lefordítása és közzététele után az adott formában automatikusan nemzeti jogszabállyá válik.
A magyar vámjogi törvény -- valamint ennek végrehajtási utasítása -- közel hozta a magyar vámjogot a közösségihez. Ennek ellenére még további erőfeszítésekre van szükség, különösen a kötelező vámtarifa-besorolási rendszer teljeskörűen EU-konformmá tételéhez.
A magyar tarifabesorolás ma még néhol eltér: helyenként részletesebb a közösséginél -- mintegy 3000 olyan magyar tétel van, amely az EU-gyakorlatban már "altételnek" számít --, ezt a tagságig közelíteni kell. A vámtételek átvétele a belépés pillanatában válik esedékessé, akkor viszont az ipari termékek esetében 5660 olyan közösségi vámtétel honosítása válhat szükségessé, amelynél csökkenteni kell majd a magyar tarifát.
Egyes területeken -- mint a mezőgazdaság vagy a textilipar -- ugyanakkor a csatlakozás a jelenlegi magyar vámtételeknél magasabb kulcsok alkalmazását is eredményezheti majd. Tekintve azonban, hogy a magyar külkereskedelem 75-80 százaléka már ma is szabadkereskedelmi megállapodások alapján zajlik (s ez az arány növekvő), a közösségi rezsim átvétele összességében aligha okoz majd megoldhatatlan nehézséget -- vélik szakértők.
Van azonban néhány termék, ahol a magyar kormány megalapozottnak érezte átmeneti mentesség kérését az azonnali teljes harmonizáció alól: eszerint a csatlakozás után még öt éven át kedvezményes vámkontingensek megnyitására jelzett igényt összesen hét -- az említett két kategóriába eső -- termékcsoport esetében (olyan vámtétel mellett, amely 2001-ben a magyar vám nagysága lesz). Ennek oka, hogy ezek a termékek fontos inputjai egyes hazai szektoroknak, amelyeket rendkívül hátrányosan érintene a vámtételekkel megnövelt magasabb beszerzési ár: a hatás egyaránt lecsapódna az adott területek versenyképességének romlásában és az infláció gerjesztésében.
Az eddigi főtárgyalói fordulókon -- tavaly áprilisban és novemberben került az asztalra a dosszié -- EU-részről elzárkóztak a magyar igény elfogadásától, arra hivatkozva, hogy mindez torzítaná az egységes piaci versenyfeltételeket. Jelenleg sem látszik készség elmozdulásra, másfelől egyelőre a magyar fél sem készül a kérés visszavonására.
Kedvezőbb a helyzet két további -- súlyát tekintve kevésbé jelentős -- magyar felvetésnél. Az egyiknél Magyarország kezdeményezte, hogy a csatlakozás után még legfeljebb egy évig fenntartható legyen a vámszabad területekre adott magyar engedélyek érvényessége, mielőtt általánossá válnának a közösségi szabályokkal összhangban lévő új engedélyek.
Az unió reagálása kezdetben mereven elzárkózó volt, amit rendszerbeli értelmezési különbség is magyaráz: a közösségi vámjog ugyanis külön kezeli a gazdasági vámeljárást és a vámszabad területek ügyét, míg a magyar joggyakorlat közös megközelítést alkalmaz. Mindezt felismerve a mostanra kialakult uniós álláspont értelmében azoknál a vámeljárásoknál, ahol nincs szükség gazdasági hatásvizsgálatra, új engedély kerül bevezetésre. Ahol azonban gazdasági elemzés is szükségesnek minősül, ott -- lévén, hogy ezt már csak tagországként lehet elvégezni, a vizsgálat pedig időt igényel -- legfeljebb egy éven át még a korábbi engedély hatálya is fenntartható lesz majd.
A másik probléma a vámok visszatérítésére szóló követelésnek a törvényes elévülési idejét érintette. Magyarországon ez jelenleg öt év, míg a közösségi vámjog három évet rögzített. Magyar értelmezés szerint a csatlakozás előtt született döntésre a belépés után is mindaddig a magyar jog szerinti visszatérítési, illetve visszaigénylési jogszabály a mérvadó, amíg a rá vonatkozó ötéves elévülési idő le nem telik. EU-részről kezdetben ezt is vitatták, mára azonban már annyit "puhult" a közös álláspont, hogy módot ad a magyar értelmezés szerinti eljárásra is, feltéve, hogy mindennek esetleges pénzügyi terheit a magyar költségvetés viseli.
Van tehát mozgás a fejezet tárgyalásában, ám ami az alapproblémát -- a konkrét derogációs igényt -- illeti, ott egyelőre nem látszik esély továbblépésre. Ha ebben a következő hónapok sem hoznak változást, akkor ez a probléma is bekerülhet a tárgyalások végjátékára hagyott alkutémák kosarába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.