Ingyen lehetne utazni az autópályákon, ha bevezetnék az úthasználati díjat. Az új adónem január 1-jétől váltaná fel a jelenlegi gépjárműadót. Lapunk úgy tudja, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium által kidolgozott tervezetet a gazdasági kabinet várhatóan a következő ülésén vitatja meg, míg a kormány az ezt követő legközelebbi ülésén tárgyalhatja meg. A díj mértéke megegyezne a 2004-re tervezett gépjárműadó összegével, ám ezt a Magyarországra belépő külföldi gépjárművek után is fizetni kellene. Ennek fejében díjtalanul lehetne igénybe venni az autópályákat.
A külföldi járművek után befizetendő útadóból az állam mintegy 50 milliárd forint többletbevételre tehet szert 2004-ben.
Ez a javaslat szerint bőven ellensúlyozná a megszűnő autópályadíjak miatt az Állami Autópálya-kezelő Rt.-nél keletkező mintegy 11 milliárd forintos bevételkiesést, valamint a külföldi tehergépjárművek után kivetett gépjárműadóból származó évi 3 milliárd forintot. A rendszer szempontjából egyedül az M5-ös autópálya jelent problémát, amelynek díjmentessé tételéről az államnak egyelőre nincs jogosultsága határozni.
A belföldi járművek után kivetett úthasználati díjak változatlanul az önkormányzatokhoz folynának be, a megszűnő gépjárműadóhoz hasonlóan. A díj öszszege gépjárművenként minden megkezdett száz kilogramm után 1200 forint lesz, amelyet évente vagy félévente kellene megfizetni. Belföldi járművek esetén, a megszüntetésre kerülő korábbi adókedvezményeket nem számítva, az útadó bevezetése húszszázalékos díjnövekedést jelent. Másként fogalmazva: egy egyheti autópálya-matrica árának megfelelő díjnövekedésért lehetne jogosultságot szerezni a sztrádák egész éves díjtalan használatára.
A külföldi gépjárművek esetén, a tehergépjárműveket eddig is érintő súlyadó úthasználati díjjal történő felváltásával a személyautók és buszok után is fizetni kellene, ám ez az előbb írtaknak megfelelően a központi költségvetésbe folyna be. A külföldi tulajdonosok várhatóan heti vagy egy hónapos matricát vásárolhatnak majd, illetve felvetődött a féléves vagy éves matrica bevezetése is. Egy külföldi személygépkocsi tulajdonosának várhatóan 2-3 euró közötti öszszeget kell majd fizetni egy egyhetes matricáért.
Az útadó megfizetését a szélvédőre ragasztható matricával lehetne igazolni. Ez, a javaslat indokolása szerint, jobb ellenőrizhetőséget tenne lehetővé, mivel jelenleg a hazai gépjárműállomány közel harmada után nem fizetnek gépjárműadót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.