Egyre több EU-tagországban kerül szóba, hogy a hamarosan megszülető uniós alkotmányról népszavazáson kérjék ki a lakosság véleményét. Elsősorban az euroszkeptikus erők érvelnek a referendum szükségessége mellett, hiszen tudják: hatalmas pofon lenne Brüsszelnek, ha bármely tagállam elutasítaná az alaptörvényt. De sok helyütt a föderalisták is úgy gondolják, hogy egyszerű parlamenti ratifikáció esetén utóbb könynyen meg lehetne kérdőjelezni a dokumentum demokratikus legitimációját.
A legnagyobb tagországok közül Franciaországban egyre valószínűbbnek tűnik a referendum kiírása, miután Jean-Pierre Raffarin miniszterelnök a napokban váratlanul bejelentette: támogatja az ötletet. Tavalyi választási kampánya idején még Jacques Chirac elnök is ezen a véleményen volt, ám azóta óvatosabban fogalmaz az ügyben. A párizsi politikai elit a Financial Times szerint attól tart, hogy a lakosság a népszavazáson nem az EU-alkotmányról mondana véleményt, hanem az általános tiltakozás jegyében leszavazná azt.
Hasonló aggályok vezetik Tony Blair brit miniszterelnököt is, aki azzal utasítja el a referendum megrendezését, hogy az alkotmány nem változtatná meg alapvetően a szigetország politikai berendezkedését. Az ellenzéki konzervatívok ezzel szemben az EU-ellenes érzelmekre építve múlt heti kongresszusukon aláírásgyűjtéssel támogatott harcot hirdettek a referendum érdekében.
Több kisebb tagállamban biztosan lesz népszavazás az EU-alkotmányról, és számos további országban van napirenden a kérdés. Amennyiben az uniós alaptörvény valamely tagállamban - különösen ha ez az alapító tag Franciaország lenne - elbukna, az megfigyelők szerint uniószerte kátyúba juttathatná az alkotmány ratifikálásának folyamatát. Jogilag ugyan nem jelentené a dokumentum vesztét az esetleges elutasítás. Mint az EUobserver rámutat, az alkotmánytervezet szerint elfogadottnak számít a szöveg, ha azt a 25-ből legalább 20 ország ratifikálja; a többiek kimaradhatnak egyes pontok alkalmazása alól, vagy akár egészében elvethetik az alaptörvényt anélkül, hogy ez a többieket befolyásolná. Az is lehet, hogy az elutasítás nem lenne végleges, hiszen a kormányok bizonyos idő után újból népszavazásra bocsáthatják a kérdést.
Politikailag azonban mindenképpen súlyos csapást jelentene az integrációra, ha valamely ország lakossága elutasítaná a konvent és a kormányok által nagy nehezen megszült dokumentumot. Éppen ezért Brüsszelben lélegzet-visszafojtva figyelik az újabb és újabb referendumkezdeményezésekről érkező híreket. Jogilag nem kötelező a népszavazás általi megerősítés: minden tagállam maga dönthet saját alkotmányos berendezkedése alapján arról, hogy a ratifikációra referendum révén, vagy egyszerű parlamenti jóváhagyással kerít-e sort.
Magyarországon egyelőre nincs realitása a népszavazás ötletének, egyik jelentős politikai erő sem támogatja azt. Az EU-ügyekkel foglalkozó szakértők és politikusok többsége ellenzi referendum rendezését (VG, 2003. augusztus 15., 3. oldal), mondván, áprilisban rendezett már egy népszavazást az ország a csatlakozás ügyében, s az alkotmány létrejötte nem változtatja meg annyira az uniót, hogy az áprilisi eredmény ne lenne releváns. Ráadásul a részvételi arány az 1990 óta rendezett hazai népszavazások mindegyikén alacsony volt, s a tagjelöltek körében negatív rekordot jelentő 45 százalékos áprilisi részvétel után sokak szerint ismét csak "blamálná" magát az ország az EU-partnerek szemében egy esetleges újabb kudarccal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.