BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lelki beteg franciák

Nyugtatókat, antidepresszánsokat, altatókat szed rendszeresen a franciák egynegyede, a francia nők egész Európa legszorgalmasabb gyógyszerfalói.

A francia betegségbiztosító pénztár Párizsban közzétett jelentése szerint 2000-ben a lakosság 25 százaléka részesült pszichotróp (lelki problémák enyhítésére szánt) gyógyszerek után járó költségtérítésben.

A szorongásos tünetek csökkentését elősegítő készítmények legnagyobb mennyiségben a 70 év feletti korosztályban népszerűek, ebben a generációban a nők 55 százaléka, a férfiak 33 százaléka él legalább egyfajta depresszióoldó gyógyszerrel.

A jelentés szerzői szerint különösen aggasztó, hogy a jobb közérzetet biztosító készítményeket egyre gyakrabban írják fel gyermekeknek is: a kilenc év alatti korosztályban a fiúgyermekek több mint 4 százaléka, a lányoknak 3,5 százaléka egy évben legalább egyszer már kapott ilyen gyógyszert.

A szakértők hangsúlyosan emelik ki a káros mellékhatások kockázatát. Ismeretes, hogy az altatók és nyugtatók többségének rendszeres szedése nyomán hamar kialakulhat a gyógyszerfüggőség, s ennek következtében a kívánt hatás eléréséhez fokozatosan növelni kell a szükséges adagot, azaz az életkor előrehaladásával a betegnek egyre nagyobb mennyiséget kell fogyasztania. A hajlam a nőknél erősebb, mint a férfiaknál.

Figyelemre méltó megállapítása a jelentésnek az is, hogy a nyugdíjasotthonok lakói között dupla annyian folyamodnak nyugtatókhoz, mint a saját otthonukban élő idős emberek.

A tanulmány az előző évek adataival egybevetve romlónak ítéli a tendenciát, a franciák egyre több ilyen - többnyire nem az alapproblémát, csak annak kellemetlen tüneteit - enyhítő szert fogyasztanak. A németek és az olaszok például fele- vagy negyedannyi nyugtatóval is beérik. A francia egészségbiztosító pénztár költségvetését évente mintegy másfél milliárd euróval csapolják meg a kedélyjavító gyógyszerek után kifizetett visszatérítések. (MTI)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.