A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési kollégiuma szerint a gazdasági tárca autópálya-használati díjrendeletében figyelmen kívül hagyta a költségek bemutatását. Ennek hiányában nem tudják elfogadni az egyes kategóriákban jelentkező 14,5-26,8 százalékos díjemelést, hiszen a pénzügyi kormányzat az éves inflációs célkitűzést csak 5-6 százalékban jelölte meg.
A nehéz-tehergépjárművek kategóriában (D2, D3) megszűnt az általános forgalmi adó levonásának és visszaigényelhetőségének lehetősége, amit ellentétesnek tartanak mind "az értéktöbblet típusú adó közgazdasági logikájával, mind az Európai Unió államaiban folytatott ez irányú gyakorlattal". Következményeként a közúti közlekedési szolgáltatók a 7,5 tonna feletti kategóriában több mint 45 százalékos költségemelkedést lennének kénytelenek a fuvaroztatókra áthárítani. Úgy vélik, ez azt fogja eredményezni, hogy a végfogyasztó - általában a lakosság - az áru árának megfizetésekor az áfa áfáját is kénytelen lesz megfizetni. Prognózisuk szerint ahol viszont nem tudják a fuvarozók a sztrádadíjat áraikban érvényesíteni, az autópályával párhuzamos, alsóbbrendű utak terhelése tovább emelkedik. Az MKIK szerint a jelenlegi díjrendelet nem szolgálja a magyar gazdaság hosszú távú érdekeit.
Hasonlóan látja a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT-Hungary). A probléma megoldásához kérték a miniszterelnök segítségét. Véleményük szerint az, hogy az úthasználati díjak áfája nem vonható le, ellentétes az áfarendszer szakmai logikájával, és kizárólag fiskális célokat szolgál. 2004. május 1-jétől az új, EU-konform áfatörvényben biztosítani kell az úthasználati díjak áfájának visszaigényelhetőségét, így a négy hónapos időszakra szakmailag teljesen megalapozatlan döntés született - állítják. (MK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.