BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Javulnak az üzleti és a fogyasztói várakozások

Utoljára 2002-ben volt a most áprilisihoz hasonlóan magas a GKI konjunktúraindexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Rt. által - az EU támogatásával - végzett felmérés szerint áprilisban az üzleti várakozások jelentősen, a fogyasztói várakozások kissé javultak.

Az üzleti bizalmi index három éve volt a mostanihoz hasonlóan kedvező. Különösen sokat javult az ipari cégek várakozása, a termelés jelenlegi és várható helyzetét, s a rendelésállományt is lényegesen optimistábban látták, mint márciusban. Hasonlóan kedvező irányban módosult az építőipari vállalkozások véleménye is, amelyek a foglalkoztatásban is bővülésre számítottak. Javult a kereskedelmi cégek véleménye üzletmenetükről, élénkült megrendelési politikájuk.

A lakosság gazdasági várakozásait reprezentáló fogyasztói bizalmi index értéke a tavaly augusztus óta tartó stagnálást-csökkenést követően első ízben emelkedett, s ezzel idei legkedvezőbb értékét érte el áprilisban.

A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket áprilisban a márciusinál kedvezőbbnek látták, s a következő 12 hónapban e tendencia erősödésére számítottak. Áprilisban az előző havinál érezhetően alacsonyabb ütemű áremelkedést érzékeltek, s a következő 12 hónapra vonatkozó inflációs várakozásaik ugyancsak mérséklődtek. Ezzel szemben a munkanélküliségre vonatkozó várakozások lényegében nem változtak. A lakosság vásárlási kedve emelkedett az előző havihoz képest, s a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások szintén optimistábbak lettek. Tovább csökkent viszont azok aránya, akik szerint kedvező az alkalom a megtakarításra.

Dél-Alföldön, Dél-Dunántúlon és Közép-Magyarországon jelentősen javultak a fogyasztók várakozásai. Észak-Alföld lakosainak a véleménye stagnált, míg Nyugat-Dunántúl, Észak-Magyarország és Közép-Dunántúl lakosainak véleménye valamivel peszszimistább lett a márciusihoz képest. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.