Az EU-bővítés következtében sokan aggódtak az árak emelkedése miatt, valójában éppen az ellenkezője történt: a legnagyobb csatlakozó országok, köztük Magyarország többségében az árak inkább csökkenő tendenciát mutatnak ez év májusa óta, az elemzett árucsoportokban - derül ki a GfK Piackutató Intézet elemzéséből.

A vizsgált országok kereskedelmében domináló nemzetközi vállalatok éles versenye oda vezet, hogy ismert márkájú árucikkeket gyakran kínálnak árengedményes akciókban - állapítja meg Peter Damisch, a Fessel-GfK igazgatója. - Ugyanakkor egyre növekszik a kapható márkatermékek száma, és az árverseny is mind élesebb.

Peter Damisch szerint Magyarországon a napi fogyasztási cikkek árait az egyes termékkategóriákon belül egyre jobban befolyásolják a vezető márkák, illetve a vezető boltláncok. A fogyasztás várható fejlődését a keresleten kívül nemcsak a vásárlóerő befolyásolja, hanem a kínálat sokszínűsége mind az alsó, a középső és a prémium szegmensben.

A GfK Hungária felmérése szerint Magyarországon átlagosan mindössze 1 százalékkal nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk 2004 május-júliusi átlagára az idei január-áprilisihoz képest. Például csökkent a tej, joghurt és száraz tészta átlagos fogyasztói ára 8, 3, illetve 1 százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. Emelkedett egyebek közt a bor átlagára, - 4 százalékkal. (üzleti negyed)