Év közben, novemberben vezetett be új közbeszerzési szabályozást a kormány, ami átmenetileg megbénította a piacot. Nem készültek el időben a végrehajtási rendeletek, illetve már a jogszabály megjelenése előtt kiderült, hogy módosítani fogják.
A változtatások alapvetően könnyítéseket jelentettek: jelentősen csökkent a beszerzésre kötelezettek száma, és korábban kizárt szereplőket – mint az állami vezetők rokonait – visszavettek a rendszerbe, ami az ajánlattevők oldalán hozott változást. A bizonytalanságok miatt, aki tehette, még november előtt elindította a beszerzését, sőt sokan a 2016 elejére tervezett felhívásaikat is megjelentették az új törvény hatályba lépése előtt. Ráadásul kizárólag felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadók részvételével lehet eljárást lebonyolítani, az ő regisztrálásuk azonban csak decemberben futott fel. Jelenleg már több mint 450-en vannak.
Az új közbeszerzési törvény lényeges változást hozott több területen is. Egyértelművé vált, mi nem minősíthető üzleti titoknak, a korábbi gyakorlatban ugyanis a tartalomjegyzéken kívül minden az lehetett. Csökkentek továbbá az ajánlattételi határidők, a nyílt eljárásnál 40-ről 35 napra. Sürgősség esetén pedig lehetőség lesz gyorsított nyílt eljárást alkalmazni 15 napos ajánlattételi határidővel.
Emellett már nem a legolcsóbb árajánlatnak kell a legtöbb pontot kapnia az értékeléskor, hanem az ár-érték arányosan legjobb ajánlat is befutó lehet. Az új törvény a nagyobb volumenű építési beruházásoknál, valamint az azokhoz kapcsolódó szolgáltatások megrendelésénél továbbra is fenntartja a korábbi szabályozást, és közbeszerzési eljárásra kötelezte azokat is, akiknek a beszerzése legalább 25 millió forint hazai vagy uniós támogatást tartalmaz. Ezzel az eljárás lefolytatására kötelezettek köre lényegében majdnem minden költségvetési vagy uniós támogatásban részesülő kedvezményezettre kiterjedt volna.
Ez alól december közepén sokan mentesültek: azok, ahol a beszerzés egyedi kormánydöntésben megállapított beruházási, egyedi munkahely-teremtési, kutatás-fejlesztési és innovációs célú, nagyvállalkozások újraiparosítási célt szolgáló beruházásai vagy bármely, 2015. november 1. előtt igényelt, uniós vagy hazai költségvetési forrásból származó támogatásból valósul meg.
Wellmann György, a Szecskay Ügyvédi Iroda szakértője szerint a források odaítélése a megváltozott közbeszerzési szabályoktól függetlenül folyamatosan zajlik, és a 2015. november 1-jén hatályba lépett közbeszerzési törvényben foglalt jogi szabályozás változatlanul hagyása súlyos zavarokat okozott volna. A nyertes pályázatok azon kedvezményezettjei, akik amúgy nem minősülnének ajánlatkérő szervezetnek, nincsenek felkészülve arra, hogy az elnyert támogatásból megvalósítandó beszerzésüknél közbeszerezési eljárás folytassanak le. Számukra tehát jelentős könnyítés a változás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.