BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világszerte egyre több idősebb, sőt nyugdíjaskorú ember alapít új vállalkozást

A trend várhatóan tovább erősödik, ahogy a társadalmak idősödnek, és az idősebb generációk egyre nagyobb arányban keresik az aktív, vállalkozói életformát. Az idősebbek vállalkozásai általában az olyan szektorokban tömegesek, ahol számít a tapasztalat.

Az idősebbek közt népszerű területek az üzleti szolgáltatások, vendéglátás, egészségügy, oktatás, kiskereskedelem és autóipar, valamint a kézművesség is. A tanácsadói és coaching vállalkozások pedig különösen gyakoriak, mivel ezek rugalmasak és könnyen áthelyezhetők.

Világszerte egyre több idősebb, sőt nyugdíjas korú ember alapít új vállalkozást
                                                                                 Világszerte egyre több idősebb, sőt nyugdíjas korú ember alapít új vállalkozást / Fotó: Shutterstock/Ann Rodchua

Ezek a vállalkozásindítás mozgatórugói idősebb korban

Míg egyesek azért indítanak idős korukban vállalkozást, mert a saját főnökük szeretnének lenni (önállóságra való törekvés az alkalmazotti státusz után, melyben életük során dolgoztak, elsősorban a férfiakat motiválja), míg mások azért (elsősorban a nők közül), hogy egy régi álmukat megvalósítsák, szenvedélyeiknek éljenek. Mindezek mellett egyéb okok is állnak az egyre gyakoribb vállalkozásindítás mögött idősebb korban:

  • Anyagi jellegű okok kétféleképpen jelentkezhetnek az idősebb korosztálynál: akár a nyugdíjak kiegészítése érdekében kezdenek vállalkozást, akár amiatt, mivel anyagilag stabilabbak, így könnyebben vállalnak kockázatot.
  • Az emberek tovább aktívak, és nem feltétlenül akarnak visszavonulni. Az elmúlt évtizedben globálisan nőtt az egészségben eltöltött évek száma, 2000 és 2019 között világszinten 58,1 évről 63,5 évre és előrejelzések szerint 2050-re várhatóan eléri a 67,4 évet.
  • Az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik a rugalmasság és az önmegvalósítás, ami a vállalkozói lét felé tereli az idősebbeket.
  • Egyre több vállalkozás születik az idősek speciális problémáira (pl. magány, gondozás, egészségügy) válaszul, és sokszor maguk az érintettek indítják ezeket.

Az Európai Unió becslései szerint az idősebb vállalkozók évente 120-200 milliárd euróval járulnak hozzá a regionális GDP-hez.

A gyorsan növekvő számokra tekintettel várhatóan világszerte tovább bővülnek a kifejezetten idősebb vállalkozókra szabott mentorprogramok, pénzügyi tanácsadások, technológiai képzések is, amelyek segítik az indulást és a fenntartható működést.

Magyarországon főleg az ötven év felettiek körében figyelhető meg az aktivitásnövekedés, amelyet több program is támogatott (Design Terminal „Vállalkozz 50+” programja), illetve támogat jelenleg is (például Vállalkozóvá válási támogatás, Vállalkozó start II. program, vagy éppen a Demján Sándor Program és a Ginop plusz programok). 

Hazánkban az idősebb generációk, köztük az ötven év felettiek (X generáció és baby boomerek), továbbra is jelentős szerepet töltenek be, főleg a nagyobb múltú, tőkeerős vállalkozások körében, ahol a hosszabb üzleti tapasztalat és a stabilitás előnyt jelent. A 2021-es adatok szerint a koronavírus-járvány és az azt követő gazdasági változások némileg megtörték a fiatalabb generációk lendületét, és az idősebbek (különösen a baby boomer generáció) szerepe újra növekedni kezdett, főként a nagyvállalatok tulajdonosi körében − derül ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzéséből. 

Az idősebbek előretörése a stabilabb, válságállóbb cégek körében volt jellemző, ahol a tapasztalat és a tőkeerő komoly előnyt jelentett.

Összességében a demográfiai változások, a hosszabb, aktív életszakaszok, a nyugdíjrendszerek „feszülése”, valamint a felhalmozott tapasztalat és tőke mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az idősebb generáció egyre meghatározóbb szereplője legyen a vállalkozói ökoszisztémának.

További részletek az Origo oldalán olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.