BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stagnál a kínai export

Egyelőre nem a keleti vagy a déli nyitás stratégiája határozza meg a magyar külkereskedelmet, hanem leginkább az, hogy hol veszik meg a hazánkban gyártott autókat.

Már kezdjünk betörni az Arab Emírségek, Indonézia vagy éppen a Koreai Köztársaság piacaira is, hiszen több mint 15 százalékkal az ázsiai exportunk, a behozatal viszont 20 százalék feletti mértékben emelkedett a kontinensről, így a tavalyi év első tizenegy hónapjában több mint 5 milliárd eurós külkereskedelmi hiányt halmoztunk fel velük szemben. Ez azt jelenti, hogy a javulás helyett romlik a külkereskedelmi mérleg a kontinenssel szemben. Ebben nagy szerepe van, hogy legfontosabb ázsiai partnerünk, Kína irányába stagnált az exportunk értéke a tavalyi év első tizenegy hónapjában a KSH adatai alapján – ami részben a kínai gazdasági növekedés lassulásával is összefügghet –, miközben a behozatal majdnem 25 százalékkal nőtt.

Négy évvel a keleti nyitás meghirdetése után Kínán és Japánon kívül azonban az összes ázsiai országba statisztikai hibahatáron belül mozog a havi exportunk. Igaz, hosszú ideig a Nokia-gyár hazai bezárása is nehezítette a keleti nyitást, mostanra azonban már régen kiesett a bázisból a komáromi termelés leállása. Leginkább a feldolgozott termékek és a Magyarországon gyártott autók támogatják az ázsiai export növekedését (és a legtöbb relációban a járműgyártás a fű húzóereje a kivitelnek). A kontinens súlya még mindig a 2013-as hat százalék alatt van a teljes exportban, de a tavalyi 5,3-ről még kissé növekedett. Még a déli nyitás sikerére is várni kell. Afrika felé csökkent az exportunk, miközben az import jelentősen növekedett, de nagy baj nincsen: szerény külkereskedelmi többletet még így is el tudunk számolni velük szemben. Amerikai nyitási stratégia ugyan nincsen, de úgy tűnik, hogy az USA felé dinamikusan nő a külkereskedelmünk.

Az európai export viszont annak ellenére erősödik, hogy az orosz és az ukrán kivitel gyakorlatilag összeomlott tavaly: az orosz export közel 30, az ukrán pedig 20 százalékkal esett vissza. Két számjegyű növekedést láthattunk azonban az Egyesült Királyság, Franciaország vagy például Csehország felé, Hollandiába 20, Svédországba pedig 30 százalék felett bővült a kivitel. Az exportot továbbra is támogathatja, hogy a Magyarországon gyártott autókra az idén is élénk lehet a kereslet.

Rekordtöbbletet hozott 2015

Novemberben felpörgött az export és az import volumene is: a kivitel 8,4, a behozatal 11,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának szintjét, a külkereskedelmi többlet pedig közel 690 millió euró lett. A év első tizenegy hónapjában ezzel 7,5 milliárd euróra nőtt az aktívum, így akár 8 milliárd is lehet az év egészében, ami rekordmagasnak számít. Ez elsősorban az amerikai és az európai piacoknak köszönhető. Elemzők szerint a tartósan alacsony olajárak miatt idén még nagyobb lehet az aktívum: az exportot az európai konjunktúra élénkülése, az importot pedig a fogyasztás tartósan magas növekedése segítheti.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.