BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megmozgatná a piacot az okosparkolás

Felmérések szerint a Budapest belvárosában közlekedő autók 30 százaléka szabad parkolót keres. Erre ad megfelelő választ az okosparkolási menedzsment rendszer bevezetése.

Hivatalos kormányzati szándékról még nincs szó, de a parkolásüzemeltető cégek piacán egyre több szereplő készül arra, hogy megszülethet egy állami szerepvállalású, egységes, országos lefedettségű, intelligens parkolási rendszer. A Világgazdaságnak az érintett vállalatok arról beszéltek, hogy az elképzelés megvalósítása mindenképpen hasznos lenne, mivel a különböző önkormányzati üzemeltetésű szolgáltatások párhuzamos működése nem hatékony, és a mostani platformokba nehezen integrálhatók a privát és a P+R parkolóhelyek. Felmérések szerint a Budapest belvárosában közlekedő autók 30 százaléka csak azért van az utakon, mert szabad parkolót keres. Erre lehet megfelelő válasz az okosparkolási menedzsment rendszer bevezetése.

Egy ilyen struktúra nem attól intelligens, hogy támogatja a készpénzmentes fizetési megoldásokat, ez csupán az egyik elem. Világszerte legalább tucatnyi innovációt alkalmaznak eltérő arányban, ezekből négy-hat beépítésével már smart city technológiáról lehet beszélni. Ilyen például a parkolóhelyek foglaltságának vagy üresedésének nyomon követése, önálló forgalmi statisztika generálása az igények és a kihasználtság figyelésére, a helyi lakosság és a vendégautók szétválasztása, vagy éppen a mozgássérülteknek fenntartott helyeken történő vagy egyéb szabálytalan várakozások kiszűrése. „Egy jó parkolási rendszerhez kellenek automaták, ez elkerülhetetlen, más kérdés a telepítésük sűrűsége” – vélték forrásaink. Az okosparkolásra egyébként a fővárosi V. kerületben már van példa, ott mintegy 1500 parkolót szereltek fel aszfaltba rögzített szenzorral, amely 97 százalékos pontossággal jelzi a szabad állapotot. Több országban kamerarendszert építettek ki e célra, amely szintén megbízható, de a precizitást jelentősen befolyásolja az időjárás, a nagyobb járművek pedig kitakarhatják a kamerák látóterét.

Egységes, az okosmegoldások zömét használó rendszerre alig akad példa, pedig Budapestnek nagy szüksége lenne rá. A behajtási korlátozások szigorítása és a tarifák emelése terelheti ugyan a forgalmat, de egy intelligens platform szigorítások nélkül is képes arányosan eloszlatni a járműveket. Ehhez fontos a dinamikus díjszabás bevezetése. A helyhatóságoknak nem kell attól tartaniuk, hogy a parkolásból származó jelentős bevételeik kiesnek, hiszen a centralizált parkolási rendszer az igénybevétel arányában részesítené az önkormányzatokat a parkolási pénzekből. Sőt a hatékonyság, a fenntarthatóság és a transzparencia terén egyértelmű előrelépés lenne. „Ha az egyes önkormányzatoknál eltérők a szoftverek, saját ellenőrző és behajtó cégeket működtetnek, az a visszaélések elszabadulásához vezet. Az elmúlt két-három évtized éppen erről szólt a parkolás terén, holott a cél az, hogy a parkolási bevételeket vissza lehessen forgatni a helyi fejlesztésekbe. Csakhogy több helyen, érthetetlen módon, egyáltalán nem keletkezik bevétel” – hangsúlyozták. Az okosrendszer kialakítása sok milliárdba kerülhet, de a megtérülés kifejezetten gyors. Budapesten a becslések szerint 100 ezer körüli közterületi parkoló van. Egy helyen naponta 16-18 alkalommal várakoznak, parkolásonként átlagosan minimum 300 forintért. Az intelligens struktúra reálisan 15 százalékos hatékonyságnövekedést is eredményezhet, így a rendszer jó eséllyel nyereséget termel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.