BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jelentős időmegtakarítást hozott a home office

Irányt váltott a magyar munkaerőpiac, a korábban tapasztaltakkal szemben, immár több pozíció esetében a dolgozók versengenek egy-egy állásért.

A koronavírus-járvány alapjaiban változtatta meg a hazai munkaerőpiacot, miközben munkavállalók és munkáltatók tömegei egyszerre próbálhatták ki, milyen a megszokottól eltérő körülmények között dolgozni. A válság azonban nem egyformán érintette az iparágakat: egyes szakmák, mint az IT-programozás, -fejlesztés vagy az egészségügyi állások, Covid-állóbbnak bizonyultak, mint mások – ismertette friss, közös tanulmányának eredményeit online konferenciáján a Profession.hu és a Boston Consulting Group (BCG).

A járvány idején sokaknak kellett szakmát váltaniuk igen gyorsan a vendéglátás és idegenforgalom területén, miközben nem volt idejük új szakmát tanulni, ezért a képzettséget nem vagy csak kevésbé igénylő pozíciók váltak népszerűvé. A kényszerpályán lévő álláskeresők szektorváltási irányai egyértelműek: a válság által leginkább sújtott vendéglátásból nagy arányban a bolti eladói területre vándoroltak át az álláskeresők, és sokan jelentkeztek gépjárművezetőnek is. A mezőgazdaságban dolgozók főként az értékesítésbe és a területi képviselői pozíciókra jelentkeztek.

A megnövekedett bizonytalanság ahhoz vezetett, hogy az állásukat megőrző foglalkoztatottak is aktívabbá váltak az álláspiacon. Egyes kategóriákban, például a marketing, üzleti támogatóközpontok, biztosítás és az ügyfélszolgálat területén 60-80 százalékkal nőtt a Profession.hu-ra önéletrajzot feltöltők száma. Eközben a cégek 19 százalékkal kevesebb álláshirdetést tettek közzé 2020-ban, bár az év második felében már szemmel láthatóan elindult a növekedés. A fenti folyamatok következményeként az álláskeresőknek sokkal több helyre kell jelentkezniük ahhoz, hogy el tudjanak helyezkedni, mint egy évvel korábban. Tavaly 9 százalékkal több időre volt szükség az elhelyezkedéshez, mint 2019-ben.

„A cégek többsége egyébként az idei évet tekintve optimista, mindössze 5 százalékuk prognosztizál létszámcsökkenést, 44 százalékuk növekedéssel számol” – mondta el a konferencián Martis István, a Profession.hu ügyvezetője.

A kutatásban megkérdezett munkavállalók 49 százaléka szerint a járvány pozitívuma volt, hogy javította a munkahelyi önállóságot, 42 százalékuk szerint pedig a rugalmasságot, míg a megkérdezettek majdnem fele a mentális egészségre gyakorolt negatív hatást emelte ki. Ezzel szemben a munkáltatók 51 százaléka szerint a kialakult helyzet a vállalat ökológiai lábnyomára gyakorolt pozitív hatást, 44 százalékuk pedig a munkavállalói elkötelezettség javulását említette, míg negatív hatásként 60 százalékuk az iroda kihasználatlanságát jelölte meg.

Alkalmazkodás a távoli vagy hibrid munkavégzéshez, a munkaidő rugalmas kezelése, az ingázás és az üzleti utazás csökkenése, valamint az iroda szerepének átalakulása – ezek a változások együtt fedik a Smart Work fogalmát, ami a válaszadók többsége szerint valamilyen formában a jövőben is velünk marad. A munkavállalók 60 százaléka, a munkáltatóknak pedig 77 százaléka gondolja úgy, hogy a dolgozók a járvány után is a távoli és az irodai munkavégzést váltogatva, hibrid módon végzik majd a munkájukat. Ennek egyik oka az lehet, hogy a munkavállalók 88 százaléka, a munkáltatóknak pedig a 84 százaléka szerint az új helyzetben a munkavégzés hatékonysága nőtt vagy nem változott. Ráadásul a munkavállalók jelentős időmegtakarításról számoltak be a távmunka kapcsán: a válaszadók több mint fele legalább egy órát takarít meg naponta azzal, hogy nem kell bemennie az irodába.

„Úgy gondoljuk, hogy a most elsajátított munkavégzési módszerek be fognak épülni a mindennapokba. Az igazi kérdés az, hogy a cégek és a szervezetek hogyan fogják tudni kihozni ebből a maximumot” – jelentette ki Kotsis Ádám, a BCG budapesti irodájának szenior HR-szakértője.

A munkáltatóknak csak a 17 százaléka gondolja, hogy az iroda ismét úgy fog funkcionálni, mint a Covid–19 előtti időkben, míg 65 százalékuk kevesebb irodai munkavégzést vár a jövőben.

Tavaly

9

százalékkal több időre volt szükség

az elhelyezkedéshez

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.