A köznevelési és felsőoktatási ágazat számos terültén valósul meg digitalizáció 

– mondta Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal (OH) megbízott elnöke egy konferencián. Ahogy a kormány is, az OH is az e-közigazgatást és a digitalizációt helyezi előtérbe. Egy uniós projekt keretében minden oktatással kapcsolatos elektronikus ügyintézés egy helyen, az ügyfélkapus szolgáltatások segítségével valósul meg, egyre több szolgáltatás már elérhető. Kiemelte: 

az 1,2 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatásából korszerű nyilvántartási és ügyintézései rendszert fejleszt az Oktatási Hivatal. 

Az elektronikus szolgáltatások bővítésével csökken az adatszolgáltatásra, illetve az ügyintézésre, adminisztrációra fordított idő. A nyilvántartások összehangolása átláthatóbbá és könnyebben hozzáférhetővé teszi az elektronikusan tárolt oktatási jogviszony-, oklevél- és bizonyítványadatokat.

Fotó: Shutterstock

Jelentősen csökkenhet az ügyintézési idő

Az elektronikus űrlapkezelési szolgáltatások bővülésével a közneveléssel és felsőoktatással kapcsolatos ügyekben válhat egyszerűbbé, gyorsabbá az ügyintézés – hangzott el a konferencián. Példaként említették, kényelmesen, online igényelhető az egyéni tanulói munkarend, illetve jelenthető be, ha a gyermek külföldön teljesíti óvoda-vagy tankötelezettségét.

Online lehet jelentkezni a középfokú felvételi központi írásbeli vizsgára, valamit a hat és nyolc évfolyamos középiskolákba, a tanulói jogviszonnyal nem rendelkezők pedig az érettségire jelentkezhetnek elektronikusan. Az idei vizsgára a nyolcadikosok 20 százaléka jelentkezett online,  a hat- és nyolcosztályos gimnáziumba jelentkezők 50 százaléka választotta az elektronikus jelentkezést. 

A magyar állam ösztöndíjas képzésein tanuló, illetve végzett felsőoktatási hallgatók az ösztöndíjas kötelezettségükkel kapcsolatos ügyeiket is intézhetik elektronikusan.

Sokan az elektronikus ügyintézést preferálják

Az OH ügyfélbarát és szolgáltató hivatal, de a világ egy kicsit gyorsabban halad, mint ahogy a közigazgatás haladni tud – mondta Vanó Renáta, az Oktatási Hivatal felsőoktatási elnökhelyettese. Azt látják, hogy a diákok, a szüleik és a hallgatók is az elektronikus ügyintézést preferálják. 

Fontos a bürokráciacsökkentés, mondta Miltényi Gábor, a projekt szakmai vezetője a konferencián. Kiemelte: a program 2020 őszén indult és 2022 szeptemberében zárul. A projekt segítségével többek között 25 százalékkal csökkenhet az ügyintézési idő.

Az elektronikusan kitöltött űrlapok ügyfélkapun keresztül benyújthatók. Így elkerülhetők a postai kézbesítésből adódó esetleges hibák, valamint a dokumentumokat nem kell kinyomtatni sem. Az ügyintézés állapotáról az ügyfelek visszajelzést is kapnak és folyamatosan nyomon is követhetik azt. Az oktatási adatokat transzparensen tartják majd nyilván. Többek között az érettségi, a sikeres nyelvvizsga vagy a diákigazolványok nyilvántartása is elérhető a felületen.

Fotó: Bujdos Tibor

Példaként elhangzott, hogy a tan- és az óvodakötelezettség központi nyilvántartás keretében valósul meg, s bekerülnek azoknak a külföldi állampolgároknak a gyermekei is, akik Magyarországon élnek, és itt járatják óvodába vagy iskolába gyerekeiket 

– mondta  Szikora Ágnes, az OH főosztályvezetője. 

Kiemelte: az egyéni munkarend kérelme, a magántanulói státusz engedélyezése, a korai iskolakezdés vagy a tankötelezettség halasztásának engedélyezése is a OH feladata lett.   Példaként elmondta, a 2021-ben egy pilotprojekt keretében  a halasztásos és korábbi iskolakezdéses ügyekben 16 ezer kérelem érkezett be a hivatalhoz, több mint 9 ezren ügyfélkapun nyújtották be a kérelmet, 7 ezren a postai utat választották. 2022-ben már 21 ezer kérelmet nyújtottak be, és azok kétharmada ügyfélkapun keresztül érkezett az OH-hoz, egyharmada pedig postai úton.