Több ideje maradt az érdemi munkára Elon Musknak, mióta összeveszett, kibékült, majd ismét összeveszett az Egyesült Államokat a költségvetési törvényével – szerinte – adósságspirálba taszító Donald Trump elnökkel, és távozott a választások után számára létrehozott szövetségi hatékonyságnövelő állami szervezet (DOGE) éléről. Az alapító-vezérigazgató így újra a Tesla gyászos idei teljesítményének feledtetésére fordíthatja energiáit, noha a SpaceX nevű űripari vállalatánál is sokasodtak időközben a problémák.
Musk a Bloomberg értesülései szerint magához vette a társaságtól távozott Omead Afshar vezérigazgató-helyettes feladatkörét, amelyhez a Tesla európai és amerikai gyártásának és értékesítésének felügyelete is tartozott.
Így most a többi piacért felelős Tom Zhu alelnökkel közösen próbálják a Tesla versenyképességét magasabb szintre emelni a villámléptekkel előrelépő kínai konkurensekkel szemben. A Kínában élő Zhu felel ezentúl a Tesla globális termeléséért.
A topmenedzser ezen a téren már bizonyított, hiszen neve összeforrt a Tesla sanghaji Gigafactoryjával, amelynek életében az első kapavágás óta kulcsszerepet játszik. Zhu 2014 áprilisában csatlakozott a Teslához, s miután „lemenedzselte” a vállalat első tengerentúli gyárának megépítését, előbb az üzemeltetéséért volt felelős, majd a Kínáért felelő régiós alelnökeként dolgozott 2023 februárjáig, amikor is az autóipari műveletekért felelős alelnökké léptették elő.
Ekkor terjesztették ki hatáskörét a globális termelésre, értékesítésre, szállításokra és szolgáltatásokra. Egy időre áttette a székhelyét a texasi Austinba, de utóbb visszaküldték, amikor a kínai hatóságoknak a Tesla önvezető funkcióinak engedélyeztetésével akad problémájuk. A Teslánál most zajló menedzsmentátszervezések az alsóbb szinteket is érintik.
Lesz feladatuk bőven, hiszen a Tesla globális értékesítése az első negyedévben, Elon Musk Trump mellett letett hűségesküjét és állami kinevezését követően mélyrepülésbe kezdett, modelljeiből 13 százalékkal adott el kevesebbet, mint egy évvel korábban. A második negyedév hivatalos adatait később közli a cég, de az elemzői konszenzus 12 százalékos visszaesést valószínűsít, ami 389,4 ezer darabos értékesítési volument jelent.
Mivel Musk politikai szerepvállalásával a kulcsfontosságú piacain rengeteg potenciális vásárlót taszított el a Teslától, és szakértők szerint a cég nem tudja az idén korrigálni vezetője negatív megítélés alá eső tevékenységét, az elektromosautó-gyártás úttörője ismét visszaeséssel zárhatja az évet. A Bloomberg által megkérdezett elemzők konszenzusa szerint
a Tesla 2025-ben 1,65 millió autót adhat el, ami nagyjából 8 százalékos csökkenés a tavalyi 1,79 millióhoz képest.
A felzárkózáshoz több tényező is szükséges, ezek közül az első az európai piac visszaszerzése, ahol májusban 28 százalékkal kevesebb Teslát helyeztek forgalomba, az első öt hónap teljesítménye pedig 37 százalékos esést mutat az értékesítési darabszámban.
Nem egyszerű a feladat, különösen a hitelét vesztett Musk számára, aki tevőlegesen hozzájárult a Tesla itteni keresleti problémáihoz. A közvélemény-kutatások szerint Muskot ma is negatívan ítélik meg a főbb elektromosautó-piacokon, ideértve
A szélsőjobboldali pártok és jelöltek támogatása visszaütött Európában, és sok helyütt tiltakozásokat és géprombolásban megnyilvánuló vandalizmust váltott ki.
A Tesla árfolyamán 1 százalékot emeltek az átszervezésekről megjelent hírek, de a kurzus keddi 5 százalékos zuhanása után ez szépségtapasznak sem nevezhető. Igaz, az árfolyamot nem is ez, hanem a Trump és Musk közötti emelt hangú verbális csörte újabb fejezete lombozta le, amely a szövetségi elektromosautó-vásárlási támogatás 7500 dolláros, még a Biden-adminisztráció által bevezetett intézkedésének előrehozott megszüntetése tárgyában robbant ki. Ez a Tesla 8,6 milliárd dollárra becsült éves nyereségéből 1,2 milliárd dollárt csípne le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.