Most már hivatalos: megvalósul Lázár János nagy beruházása, ott ahová tervezte
Országos jelentőségű mérföldkőhöz érkezett a hazai közlekedés és építészet jövője: az építési és közlekedési minisztérium építészeti tervpályázatot hirdetett 2025. június 30-án az új, Debrecenben megépülő múzeum tervezésére – fogalmazott a minisztérium.

Korábban Lázár János építési és közlekedési miniszter célként jelölte meg, hogy Debrecenben egy modern múzeum épüljön fel, azonban a miniszter a keszthelyi lakossági fórumán úgy fogalmazott, hogy
„ha a társadalom úgy dönt, hogy Budapesten legyen a közlekedési múzeum, azt tudomásul veszem”. Hozzátette: nem látja a debreceniekben az elszántságot, és másokban sem.
Vitézy Dávid erre úgy reagált, hogy Budapest készen áll, megvan benne az elszántság, és szeretné a Közlekedési Múzeumot a fővárosban tartani. „Azért is vagyok ebben biztos, mert a javaslatomra a Fővárosi Közgyűlés is nagy többséggel döntött erről még ősszel” – írta a Podmaniczky Mozgalom politikusa.
A minisztérium a friss közleményében azonban egyértelművé tette, hogy a második legnagyobb magyar városba kerül a múzeum.
A közleményben azt írták, hogy „az új múzeum nem lehet csak a múlt relikviáinak őrzője, hanem a jövő közlekedésének izgalmas világát kell elhozza: technikai újdonságok, látványos élmények, inspiráló tudás és interaktív bemutatók otthona lesz”.
Kiemelt szerepet kap benne az autóipar, a mobilitás jövője, valamint a pályaorientáció és oktatás támogatása – hiszen a cél az, hogy a múzeum a jövő mérnökeit, tervezőit és gondolkodóit is megszólítsa.
A kétszakaszos tervpályázatra 2025. október 6-ig lehet jelentkezni.
A 27 ezer négyzetméteren és parkosított területen elhelyezkedő új intézmény főépületének tervezésére 14 ezer négyzetméter áll rendelkezésre, amely magában foglal:
- 6800 négyzetméter állandó és időszaki kiállítási teret, valamint fogadóteret,
- egy 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia- és rendezvényteret, 350 négyzetméteres oktatási központot, 3D-mozit, éttermet és közösségi zónákat,
- és egy 150 négyzetméteres panoráma-tetőteraszt is. Az élményt egy 15 ezer négyzetméteres tesztpálya is kiegészíti, amely egyedülálló lehetőséget nyújt a legújabb közlekedéstechnikai fejlesztések kipróbálására – így a múzeum nemcsak kiállít, hanem működtet, kipróbáltat és megélhetővé tesz.


