A 25 ezresnél nagyobb városoknak lehetőségük nyílik, hogy hazai és uniós forrásokból zöldítsék a közösségi  közlekedésüket. A zöld busz program keretében 2020-2029 között 180 milliárd forintból közel 1200 elektromos autóbusz beszerzése valósulhat meg – mondta Huszár Richárd, a HUMDA Zrt. zöld mobilitás igazgatója a Magyar Logisztikai Egyesület konferenciáján. Hozzátette: minél több környezetszennyező autóbuszt cserélünk le, annál nagyobb támogatás érhető el. 

A becslések szerint évente 3,796 milliárd forint üzemanyag költség megtakarítást eredményezhet a tömegközlekedés zöldítése.

Ikarusz e-busz Közlekedési Múzeum
Fotó: KALLUS GYÖRGY/VG

 

A cég az Innovációs és Technológiai Minisztérium 100 százalékos tulajdonában áll, a támogatási rendszer keretében ők kezelik az e-mobilitással kapcsolatos hazai pályázatokat, melyekre a lakosság vagy gazdasági társaságok is pályázhatnak.

Kiemelte, 

jelenleg egy egymilliárd forint összegű pályázat fut az elektromos kerékpároknál, eddig négyezer pályázat érkezett be és a benyújtott pályázatok 80 százalékát már el is bírálták,

hozzátette az ügyfelek már elkezdték beszerezni a kerékpárokat. 

Már 28 városban feltűntek a zöld buszok

A zöld busz program mintaprojektjeinek keretében összesen 28 városban tesztelik a zöld buszokat; nyolcféle szóló, egy midi és három fajta csuklós busz tesztelése már megtörtént.

Év végére Magyarországon 186 elektromos busz közlekedik majd. 

Az  Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) program keretében a források 2022 év végén vagy 2023 év elején nyílhatnak meg fogalmazott. 

A zöld busz programmal kapcsolatban  az Ikarus zöld buszaira utalva elmondta: a program is hozzájárul ahhoz, hogy a magyarországi buszgyártás ismét hírnévre tegyen szert. 

Az Ikarus 125 év alatt 250 ezer buszt adott el. Talán a kínai vállalatok kivételével ezt a buszszámot egyetlen buszgyártó sem érte el

fogalmazott Tankó Zoltán az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója.

Csuklós buszok tekintetében a világpiac kétharmadát a 70 -es évektől tíz éven át az Ikarus fedte le. Hat éve fejlesztenek elektromos buszokat, és erre sok milliárd forintot költöttek már. Hozzátette: hosszú távon a városi közlekedésben az elektromos hajtás lesz a jellemző. A zöld busz program keretében már megnyertek egy volánbuszos közbeszerzést, és hamarosan 12 buszt állítanak forgalomban  Székesfehérváron. A buszok ára 450 ezer euró körül alakul mondta a VG-nek a vezérigazgató. Az Ikarus eddig 60 darab elektromos buszt gyártott le, de évente akár 300-450 buszt is kigördülhet a gyárból. 

Ikarusz e-busz Közlekedési Múzeum
Fotó: KALLUS GYORGY

Az elektromos buszok bekerülési költsége a dízelbuszokénak a kétszerese, jegyezte meg a konferencián Szedlmajer László, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese. 

A hazai buszállomány átlagéletkora 14,7 év és hozzátette: a mobilitási igények növekedésével a járműipari fejlesztések nem képesek egyensúlyt tartani. 

2016-ban a BKV 20 zöld járművet vásárolt, ezek közül jellemzően 12-13 buszt állítanak naponta forgalomba. A buszok hatévesek, az akkumulátoraik lassan cserére szorulnak, de eddig csak olyan irreálisan magas árajánlatokat kaptak, amelyeket nem tudtak elfogadni; ha ez így marad, az a flotta ellehetetlenülését jelentheti. 

A járművek töltési ideje 2-6 óra, extrém időjárási körülmények között – mínusz 5 fok alatt és plusz 40 fokban – csökken a járművek üzemeltehetősége. Ezek a buszok napi 100 kilométert képesek megtenni, ezért napközben is tölteni, vagy cserélni kell a járműveket, említette a negatívumok között a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Pécsett jövő nyárra a buszok 20 százalékát elektromosra cserélik, erről Ruzsa Csaba Pécs alpolgármestere beszélt. 2020 nyarán indult el a zöld busz program a városban, és a tervek szerint 2030-ra Pécsett minden busz elektromos hajtású lesz. A városvezető kiemelte: a Tüke Busz Zrt. teljes autóbuszparkát elektromosra cserélik 2026-ig. 2022-ben 8 elektromos busz érkezik a Pécsre, darabja 190 millió forintba kerül támogatás mértéke 70 százalékos.