Az elmúlt években mind az egyének, mind a vállalatok szintjén egyre nagyobb szerepet kapott a környezetbarát, tudatos viselkedés. A vásárlók, fogyasztók számára egyre fontosabb, hogy környezeti szempontból milyen termékeket vásárolnak: azaz például azok milyen messziről érkeztek az adott boltba, azok mennyire természetesek, illetve mennyi adalékanyagot tartalmaznak, vagy, hogy a termékek csomagolása mennyire környezetszennyező. Ezzel együtt a vállalkozásoknak – saját környezettudatosságuk mellett – választ kell adniuk e fogyasztói igényekre, hogy versenyképességüket fenntarthassák, javíthassák. Ennek fényében a vállalkozások igyekeznek megtalálni a saját működésükhöz könnyen illeszthető, környezetkímélő megoldásokat.

A Századvég szakmai támogatásának célja a nagykereskedelmi ágazatban a fenntartható gazdálkodás, a környezetvédelem és a környezettudatosság megerősítése volt. Ennek jegyében készült el előbb egy ágazati elemző tanulmány, melyben olyan környezetkímélő intézkedéseket azonosítottunk, amik a jövőben könnyen bevezethetőek a nagykereskedelmi szektor minél több vállalatánál, segítve a szektor fenntartható működését. A tanulmány elkészítését követően elindítottunk egy pilot projektet annak érdekében, hogy első kézből megvizsgálhassuk, hogyan ültethetőek át a tanulmány eredményei és javaslatai a kiválasztott vállalat környezetébe.

A pilot projektben résztvevő partner vállalkozás a sárospataki Kispatak 2000 Kft. volt, mely 1990-es alapítása óta középvállalkozássá nőtte ki magát és jelenleg mintegy 200 főt foglalkoztat.

A kezdeti egyeztetések során bebizonyosodott, hogy a partner korábban már több vállalati környezettudatosságot erősítő intézkedést vezetett be, például a világítási rendszerének modernizálásával, saját napelem-rendszer kiépítésével és szelektív hulladékgyűjtés bevezetésével.

Ennek eredményeként úgy láttuk, hogy a feltáró munka során körvonalazott lehetséges tevékenységek közül a legtöbb már nem releváns a partner esetében: azokat számos esetben meghaladták működésük során, korábbi fejlesztéseikkel. Ennek megfelelően – egy külső energetikai szakértő, a Wattmanager Kft. bevonásával – a partnerrel együttműködésben olyan, a vállalatra szabott javaslatokat fogalmaztunk meg, melyek amellett, hogy az eredeti javaslatokon túlmutatnak, a vállalat által már korábban bevezetett lépésekre és az azokkal elért eredményekre építenek, azokat továbbfejlesztik.

nagyvállalatok hogyan lehetnek zöldebbek Business suit and green leaves as tie representing a natural job in defense of a green environment.

Fotó: Shutterstock

Három példa az azonosított javaslatokra:

  • A partner esetében kiemelt szerephez jutott a fenntartható világításra vonatkozó javaslat, mely a már korábban bevezetett, belső terekben alkalmazott LED-világítás további optimalizációját célozza. A javaslat komplex megközelítéssel több kisebb lépést foglal magába: így például érdemes a meglévő rendszert mozgásérzékelőkkel kiegészíteni, továbbá a dolgozók számára ugyanaz a világítás érdemben erősebb fényerőt tud eredményezni, amennyiben a raktárépületekben 35 centiméterrel lejjebb hozzák a mennyezetet, és vele a világítást. Ez utóbbi bár költséges beruházást jelent, első becsléseink szerint már öt év alatt megtérülhet a vállalat számára.
  • A vállalkozás energiatárolási javaslata arra a kihívásra reflektál, hogy a korábbi beruházás eredményeként telepített napelemek áramoltatási kapacitása (220 kilowatt) magasabb, mint amennyit helyben felhasználnak – megfelelő tárolási kapacitás hiányában pedig a helyben termelt energia több esetben kárba vész. Korábban a vállalkozás saját keresése során nem talált megfelelő energiatárolási megoldást; a pilot munka helyszíni egyeztetéseinek eredményeként azonban, a bevont energetikai szakértő segítségével, sikerült egy közepes méretű, 200 kilowattos lítiumos akkumulátor megoldást azonosítani, ami a felvázolt energiatárolási kérdés optimalizálását várhatóan költséghatékonyan megoldaná.
  • vállalat nagykereskedelmi tevékenysége során korábban a kiszolgáló – így pl. az irodai – helyiségek kevésbé kerültek előtérbe a fejlesztések tervezése során. Ennek megfelelően a dolgozók körében pozitív hatást ért el az irodai zöldítés kezdeményezés, melynek során a közös, illetve az irodai helyiségekben olyan szobanövényeket helyeztünk el, melyek hozzájárulnak a helyiségek felfrissítéséhez. Fontos kiemelnünk, hogy a növényzet a kellemesebb munkakörnyezetet biztosító szerepe mellett aktívan frissíti a levegőt és érdemben csökkenti a helyiségekben található portartalmat, mely utóbbi a számítógépes berendezések élettartamát is megnöveli.

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. szakmai támogatást nyújtott az ÁFEOSZ-COOP szövetséget a GINOP-5.3.5-18-2020-00169-es azonosító számú „A nagykereskedelmi szektor környezettudatosságának felmérése és növelése a konvergencia régiókban projekt”- jének megvalósításához. A Századvég munkájának része volt egy pilot vizsgálat elvégzése, ahol a megalapozó vizsgálatok során feltárt lehetőségeket, illetve intézkedési terveket – melyek a környezettudatosság mellett a vállalkozások gazdaságosabb működéséhez is hozzájárulnak – valódi környezetben is kipróbáltuk. 

A projekt során a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. által elkészített ágazati elemző tanulmány a projekt honlapján a www.zoldkereskedelem.hu oldalon a „Kutatás, tanulmányok” menüpont alatt, vagy közvetlenül a https://zoldkereskedelem.hu/tanulmany.html linken található meg. A pilot projekt során felmerült további javaslatainkat, valamint az együttműködés részletes folyamatát bemutató pilot tanulmány teljes terjedelmében szintén elérhető és letölthető a www.zoldkereskedelem.hu oldalon, a „Programok” menüpont „Pilot” aloldalán, vagy a https://zoldkereskedelem.hu/pilot.html linkre kattintva.