BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egynapos autópálya-matrica: Lázár János elmagyarázta, miért a magyar a legdrágább

Az építési és közlekedési miniszter részletes indoklást adott, milyen szempontokat vettek figyelembe a magyar egynapos autópálya-matrica árának meghatározásakor.

Azért magas a magyar egynapos autópálya-matrica ára, mert a közösségi közlekedést preferáljuk – erről beszélt Lázár János csütörtökön újságírói kérdésre, egy eredetileg más témában tartott sajtótájékoztatón.

20211206 Miskolc
fotó: Bujdos Tibor BT Észak-Magyarország

Január elseje után is ingyenesen használhatják az autósok az M30-as autópálya miskolci
elkerülő szakaszát.
Egynapos autópálya-matrica: Lázár János elmagyarázta, miért a magyar a legdrágább. Fotó: Bujdos Tibor

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, az építési és közlekedési miniszter hétfőn elárulta a legfontosabb részleteket a jövőre bevezetésre kerülő egynapos autópálya-matricáról: 2024. március 1-jén érkezik, és 5150 forintba fog kerülni.

A bejelentést követően számos cikk jelent meg arról, hogy ezzel az árazással a régióban a magyar egynapos autópálya-matrica számít a legdrágábbnak. Ausztriában például 8,6 euró, nagyjából 3260 forint lesz, Csehország pedig 200 koronát, mintegy 3300 forintot kérne érte. Lázár János most részletesen megmagyarázta, hogyan alakult a magyar árazás.

Először is emlékeztetett rá, hogy az egynapos autópálya-matrica bevezetése uniós szabály, és az árképletet – a fő szabály, hogy az ára nem haladhatja meg az éves jogosultság 9 százalékát – is Brüsszel szabta meg. Az 5150 forintos magyar ár éppen a 9 százalékos szintnek felel meg. Az építési és közlekedési miniszter szerint azért alkalmazzák a lehetséges maximumot, mert zöldszempontokat vettek figyelembe. Minél drágább ugyanis az úthasználat, annál többen használják a tömegközlekedést.

Arra is rámutatott, hogy Magyarország rendelkezik a legnagyobb autópálya-hálózattal. A keleti és déli szomszédos országok közúti infrastruktúrája minimális a magyarhoz képest, ott nincs a hazaihoz hasonló gyorsforgalmi úthálózat. „Vagyis ez olyan szolgáltatás, amiért több pénzt lehet kérni” – húzta alá. Azt is kiemelte, hogy Magyarországon a tranzit, tehát az átmenő forgalomnak a legnagyobb az aránya, tehát a külföldiek használják a magyar utakat a legnagyobb arányban. Ez nem probléma, hiszen a kormány úgy tekint a magyar útpályára, mint a Nyugat kapujára, amiért a vámot meg kell fizetni.

Az egynapos autópálya-matrica ára azonban érdemben nem érinti a magyarokat, hiszen számukra továbbra is rendelkezésre áll a kedvezményes megyei jogosultság.

Lázár János hadat üzent a külföldi építőipari cégeknek: „Jobban teszik, ha eladják a magyar gyáraikat”

Az építési és közlekedési miniszter kemény üzenetet küldött a magyarországi külföldi építőipari cégeknek. Lázár János szerint lejárt az ideje a francia és német építőipari megszállásnak.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.