BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fogyasztói Barométer: a fogyasztói bizalom növekedéséhez elsősorban nem több pénzre, hanem nagyobb biztonságra van szükség

Javult a magyar háztartások jövedelmi helyzete, többen tudnak félretenni, viszont a fogyasztás továbbra sem tudott visszapattanni a tavalyi mélypontjáról. Ez egyrészt betudható a 2022-es magas bázisnak, de az is egyértelműen látszik, hogy a magyarok rendkívül óvatosak lettek. A megkeresett pénzt inkább félreteszik, és csak arra költenek, amire muszáj. Érdekesség, hogy a Nézőpont Intézet kutatása szerint a háztartások akkor sem költenének többet, ha még magasabb lenne a havi jövedelmük, vagyis a fogyasztói bizalom helyreállásához még idő kell.

Harmadik alkalommal készítette el a Nézőpont Intézet a Fogyasztói Barométert, hogy felmérje a háztartások pénzügyi helyzetét és fogyasztói szokásait. A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a 2023-as mélypont után továbbra sem érkezett el a fordulat a fogyasztásban.

Woman,Putting,Golden,Coin,In,Pink,Piggy,Bank,For,Step
háztartások
A magyar háztartások már hozzászoktak a spóroláshoz, csak arra költenek, amire muszáj / Fotó: Shutterstock

 

A megtakarítás kétélű penge, a gazdaság motorja a fogyasztás

„Megvizsgáltuk, hogy a 2023-as mélypontról visszapattant-e a magyarországi fogyasztás, és arra jutottunk, hogy nem következett be a fordulat. Erre még várni kell, de vannak pozitívumok. A kutatásunk megerősítette, hogy a háztartások jövedelme nőtt, többen tudnak megtakarítani, illetve kevesebb korábbi megtakarításhoz kellett hozzányúlniuk a háztartásoknak, vagyis javult a pénzügyi helyzetük” – mondta a Világgazdaságnak a Nézőpont Intézet gazdasági elemzője, Talabér Krisztián.

A 2024 márciusában készült kutatás szerint a háztartások átlagos havi jövedelme 551 500 forint, ez kisebb mértékű növekedés a 2023 decemberében mért 542 ezer forinthoz képest. Fontos, hogy ez nem az egy emberre jutó, hanem a háztartásban élők együttes jövedelme. A kutatásban a Nézőpont Intézet átlagosan 2,5 fő keresővel számolt. A felmérés rámutatott, hogy hiába nőtt a háztartások jövedelme, azt nem forgatják vissza a fogyasztásba, hanem megtakarításként halmozzák fel.

A megtakarítás kétélű penge: egyrészt a háztartások biztonságát növeli, amire szükség van, másrészt azt is látni kell, hogy a gazdaság motorja a fogyasztás

– magyarázta az elemző.

A rendelkezésre álló elkölthető pénzmennyiség a jövedelem mellett még két elemből, a hitelfelvételből és a korábban felhalmozott megtakarításokból áll. Talabér Krisztián elmondta, hogy a Fogyasztói Barométerben a felvett hiteleket és kölcsönöket az összes háztartás tekintetében vizsgálják (az elemzés része tehát az is, ahol ez az érték nulla), így pedig egy háztartás átlagosan 27 500 forint többletforrással számolhat. A korábbi megtakarításokból a vizsgált időszakban átlagosan 67 ezer forintot használtak fel. Ez a három forrás együttesen 646 ezer forint, vagyis háztartásonként ekkora volt a havi elkölthető pénzmennyiség. A kiadási oldalon átlagosan 97 ezer forint olyan kiadással számolt az intézet, amelyet hitel- vagy kölcsöntörlesztőre fizetnek, de fogyasztási szempontból az adott hónapban félretett megtakarítás is olyan költségnek számít, amelyből abban a hónapban nem lehet fogyasztani. Ez azt jelenti, hogy

548 500 forint az az összeg, amelyet egy háztartás havonta a tényleges fogyasztásra fordít.

Talabér Krisztián elmondta, hogy alapvető fogyasztás alatt értjük azokat a költéseket, amelyeket nem lehet megspórolni. Ilyen az élelmiszer, a közlekedés, a lakhatás és a háztartási energia. 2024 márciusában 260 ezer forint volt ez az összeg, 5 ezer forinttal magasabb a tavaly decemberi mérésnél.

Ennek alapján kiderül, hogy a háztartásoknál 288 500 forint maradt átlagosan a vizsgált hónapban az egyéb kiadásokra. Ide lehet sorolni a szórakozást, nyaralást, használati cikkek vásárlását.

A többség kijön a havi jövedelméből

Az elemző ismertette a háztartások pénzügyi szokásaiban megfigyelt trendeket. Ilyen például, hogy rendkívül alacsony a hitelfelvételi kedv, átlagosan 2 százalék nyúl hitelhez. Emellett 30 százalék válaszolta azt, hogy van törlesztendő hitele.

„Összességében úgy látjuk, hogy a háztartások pénzügyi helyzete javult. Csak a válaszadók negyede (24 százalék) mondta azt, hogy hozzá kellett nyúlnia a megtakarításaihoz az adott hónapban, ami azt jelenti, hogy a többség kijön a havi jövedelméből. Emellett 47 százalék mondta azt, hogy tudott pénzt félretenni a hónapban”

– részletezte a kutatás eredményeit Talabér Krisztián.

Az emberek hozzászoktak az óvatossághoz a pénzügyeiket illetően

A Nézőpont Intézet gazdaságkutatási igazgatója, Vukovich Gabriella elmondta, hogy az emberek azért takarékoskodnak, mert érzékelik a járvány és a háború okozta gazdasági nehézségeket, a világgazdasági és geopolitikai bizonytalanságokat, és igyekeznek visszatölteni anyagi tartalékaikat.

„Az elmúlt évek válságai megtanították az embereket, hogy óvatosak legyenek. A fogyasztási fordulat alapjai ugyan megvannak, de a háztartások így is takarékoskodnak. Ez valahol érthető, de a gazdaság számára rendkívül fontos, hogy a pénz forogjon. Azt ma még nem lehet megmondani, hogy ez a trend mikor változik meg” – magyarázta Vukovich Gabriella.

20240306_TescoHusvet_033_VZ20240306 Budaörs
Tesco supermarket
Húsvét bevásárlás
Húsvéti el?készület

Fotó: Vémi Zoltán VZ
Világgazdaság VG 

A képen: húspult
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Hozzátette, hogy a kutatásban arra is rákérdeztek, hogy az emberek többet költenének-e, ha még több pénzük lenne. Érdekes módon a válaszadók 80 százaléka mondta azt, hogy ha javulna a jövedelmi helyzetük, akkor a pluszpénzt is inkább megtakarítanák. Mindössze 15 százalék mondta azt, hogy a többletjövedelemből többet fogyasztana.

Ahhoz, hogy bátrabban költsünk, elsősorban nem több pénzre, hanem nagyobb biztonságra van szükség

– összegezte az eredményeket Vukovich.

Messze még Nagy Márton álma – nem költekeznek önfeledten a magyarok

A magyar háztartások állapotát rendszeresen szondázó Nézőpont Intézet tavaly év végén is elkészítette szokásos kutatását: a kérdőíves lakossági felmérés eredménye szerint a megkérdezettek már bizakodók, de az óvatosságra még nagy hangsúlyt fektetnek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.