BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János minisztériuma elárulta a dátumokat: autópálya-átadási hullám jön Magyarországon – ezeket a szakaszokat helyezik forgalomba heteken belül

Örülhetnek a nyaralást tervezők, legyen szó tranzitforgalomról vagy a magyar közlekedőkről. Itt a menetrend, hogyan adják át az M44-es, az M6-os és az M85-ös új szakaszait.

Kis túlzással egymást fogja érni az újonnan elkészült magyarországi autópályák átadása – ez derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium tájékoztatásából, amelyet a 444-nek küldött.

m44, autópálya
Lázár János minisztériuma elárulta a dátumokat: autópálya-átadási hullám jön Magyarországon – ezeket a szakaszokat helyezik forgalomba heteken belül / Fotó: Dömötör Csaba / Facebook

A Lázár János vezette tárca azt közölte a lappal, hogy még az idén, tehát nagyjából bő fél év alatt 

három gyorsforgalmi útszakaszt is forgalomba helyeznek.

További jó hír, hogy ebből kettőt heteken belül, még május elején, aminek különösen örülhetnek a nyaralását tervezők, legyen szó tranzitforgalomról vagy magyar közlekedőkről.

Milyen autópályákat adnak át Magyarországon?

Az első, küszöbönálló átadás az M44-es újabb szakasza Lakitelek és Szentkirály között. Az ÉKM elmondta, hogy ennek a műszaki átadás-átvétele már lezárult, jelenleg a forgalombahelyezési eljárás folyik. De már nem sokáig, ugyanis a megnyitását május elejéig tervezik.

Bár csak néhány kilométerről van szó, a fejlemény mégis nagy jelentőségű, hiszen jócskán lerövidíti a Kecskemét és a Tisza-híd közötti kapcsolatot. Ráadásul lehetővé teszi a gyorsabb haladást, miután két települést is elkerül. Az M44-es egyébként jelenleg a Tiszától Békéscsabáig használható, de folyamatosan zajlik a bővítése:

  • Az M44-es gyorsforgalmi útnak az M5-ös autópálya és Szentkirály közötti szakaszán halad a kivitelezés, 2025 második negyedévére várható, hogy átadják a forgalomnak.
  • Az M44-es gyorsforgalmi út előkészítése is tart a Békéscsaba és az országhatár, Nagyszalonta közötti szakaszon. A megvalósítás a tervezésre irányuló közbeszerzési eljárásnál jár, most értékelik a beérkező ajánlatokat. A teljes tervezési feladat elvégzésére 47 hónap áll majd a nyertes rendelkezésére, vagyis a tervezés vége 2028-ra kalkulálható.

Ennyit az M44-esről, következik az M6-os. Mint kiderült, a hajrában van a dél-dunántúli sztráda utolsó szakaszának, a Bóly és országhatár közötti nagyjából húsz kilométeres rész átadása is. Ennél ugyancsak a végére ért a műszaki eljárás, a közlekedés előtt pedig két ütemben nyitják meg az új pályát. 

  1. Szintén május elején esedékes a Bóly–Villány közötti 13 kilométer felavatása,
  2. az utolsó elem, a Villány és az országhatár közötti szakasz akkor következik, amikor a horvátok elkészülnek az Eszéktől Horvátország centrumába tartó A5-össel. Ezt 2025 tavaszára teszik.

És még mindig nincs vége, ugyanis az előrejelzések szerint decemberre befejeződik az M85-ös Fertőrákost és Sopront az országhatárral összekapcsoló szakaszának az építése is.

Bejelentések sora: megvan, mikor indul az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítése – ezermilliárdokból rakják rendbe a magyar utakat

Tízéves útfejlesztési programot kezd meg a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – erről is beszélt a cég vezérigazgatója a Világgazdaságnak. Az MKIF 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. Németh Tamás a lapunknak adott interjújában kitér a koncesszió költségeire, az útépítő vállalkozókra, az árazásra, a magyar autópályák minőségére, a profitvárakozásukra, valamint az M1-esen tavaly tavasszal bekövetkezett tömegbaleset körülményeire is.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.