BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar autópályák: csak most terjed el az a szokás, amit a KRESZ is előír, de Nyugat-Európában már több évtizede működik

Hiába írja elő a KRESZ, Magyarországon csak most kezd elterjedni az a nyugat-európai szokás, hogy a forgalom lelassulásakor rögtön biztonsági sávot hagynak az autósok az útpálya közepén. Nem árt tudni, hogy ez lenne a kötelező magatartás minden ilyen helyzetben az autópályákon.

Aki közlekedett már a magyar autópályákon, annak biztosan nem kell bemutatni azt a közlekedési morált, amely egyszerre vegyíti a balkáni temperamentumot a délolasz életérzéssel és a német szabálykövetéssel. Ezért aztán nagyon gyakoriak a konfliktusok, melyeknek legtöbbször a hétköznapi autós issza meg a levét, aki egyszerűen csak A-ból szeretne B pontba eljutni.

autópálya
Autópálya: új szokás van kialakulóban Magyarországon / Fotó: Shutterstock

 

Autópálya: a belső sávban haladók a szalagkorlátig, a külsőben lévők a leállósávba húzódnak le

Épp ezért szembetűnő az az előzékenység, amely az M1-es autópályán az utóbbi időben felütötte a fejét, rögtön azután, hogy beállna a forgalom:

az autópályán belső sávban haladók egészen balra, a szalagkorlátig húzódnak, míg a jobboldali, külső sávban lévők a lelállósávba térnek át, még azelőtt, hogy a mentésben részt vevő járművek a baleset helyszínére érnének.

Egyébként az érvényes KRESZ-szabályozás is pontosan ezt írja elő, a 2012. szeptember 1-jétől érvényes módosítás szövege kimondja:

az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében – a (4) bekezdés b)–e) pontjában meghatározott járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében

a) a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódniuk,

b) az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódniuk,

és – ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi – a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.

Tehát a mentősáv kialakítását haladéktalanul meg kell kezdeni, ha a továbbhaladás nem lehetséges és a torlódás elkerülhetetlen, függetlenül attól, hogy a sürgősségi egységek már a közelben vannak-e vagy sem. 

Az előírás betartása minden jármű számára kötelező.

A mentősávot számos nyugati ország alkalmazza, így hazánkon túl 

  • Ausztria, 
  • Németország, 
  • Csehország és 
  • Szlovénia útjain is kötelező biztonsági folyosót kialakítani torlódáshoz érve. 

A szabály megszegését több országban büntethetik. Elvileg Magyarországon is, de a rendőrség jóindulatán múlhat, hogy erről nem igazán hallani.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.