BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szemünk előtt zajlik a magyar gazdaság totális átalakulása – tényleg a kínaiak és a BYD hozza el az aranykort?

A magyar gazdaság következő években várható fejlődését is meghatározhatják azok a beruházások, amelyek idén bekapcsolódnak az ipari termelésbe. A CATL, a BYD és a BMW jelenleg a világ legfejlettebb technológiájával rendelkezik, a magyar gazdaság modernizációja nélkülük elképzelhetetlen.

Ritka lehetőség kapujában került a magyar gazdaság azzal, hogy idén több ezer milliárd forint értékű olyan beruházás fog beépülni a gazdaság szövetébe, ami meghatározhatja a következő évek fejlődési ütemét és vele együtt a gazdasági felzárkózást. Mindez akkor következik be, amikor teljes átalakuláson megy keresztül a világgazdaság, amelynek biztosan lesznek nyertesei és vesztesei.

magyar gazdaság
A szemünk előtt zajlik a magyar gazdaság totális átalakulása – tényleg a BYD és a CATL hozza el az aranykort? / Fotó: Karnok Csaba

Érdekes párhuzamba állítani a mai időkkel a 70-es és 80-as évek fordulóját. Akárcsak manapság, akkor is egy energiaválság állította fejre a világgazdaságot, az azt követő sokk hatására pedig teljes iparágak tűntek el a süllyesztőben, hogy aztán átadják helyüket az információtechnológia vívmányainak.

A globalizálódó világrendnek és akkori átalakulásnak Magyarország egyértelműen a vesztese volt, a cserearányromlás mellett az elmaradó modernizáció egy évtized alatt térdre kényszerítette a szocialista tervgazdaságot. Most azonban merőben más a helyzet.

Az elektromos átállásról szólnak a következő évtizedek

Minden kétséget kizáróan ma az elektromobilitásé és az elektromos átállásé a jövő és ez még akkor is igaz, ha történetesen gyenge a kereslet az elektromos autók iránt és rengeteg gyermekbetegséggel küzd a technológia. Azon túl, hogy jól láthatóan állami támogatások nélkül alig van kereslet a villanyautók iránt, számtalan kérdés nem megoldott, legyen szó az infrastruktúráról, az akkumulátorok újrahasznosításáról vagy hatékonyságukról.

Ezen ugyanakkor nincs miért meglepődni, egy új technológia bevezetésének rengeteg buktatója van. Gondoljunk csak bele, hány évtized kellett ahhoz, hogy a belső égésű motorokra épülő gyártási folyamat kiforrjon, ami aztán hosszú évtizedeken keresztül meghatározta a gazdaság szerveződését.

A szakértő korábban mindezt azzal magyarázta, hogy az elektromos autók egyelőre nem tudják befutni azt a klasszikus pályát, amelyet az innovációknak be kell futniuk, de ettől még a folyamat halad a maga tempójában. 

Az elektromos autózás a jövő, még ha épp vannak, illetve lesznek is hullámvölgyek. Ez az innováció szépen-lassan ki fog fejlődni

mondta Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója még tavaly áprilisban, miután világossá vált, hogy jelentősen lelassult az átállás. Noha még nem képes helyettesíteni az elektromos autó egy benzinest, lesz majd egy fordulópont, amikor ez meg fog változni.

Idén 6000 milliárd épül be a magyar gazdaságba

Mindez magyar szempontból azért lényeges, mert az Orbán-kormány időben felismerte, hogy a világgazdaság átalakulása megkezdődött, amiből ha kimarad az ország, súlyos lépéshátrányba kerülhet. Ennek jegyében nyitott kaput a befektetőknek, akik 2020 óta nagyságrendileg 8000-9000 milliárdot ruháztak be, szinte kivétel nélkül az elektromobilitás területére. Ez akkora mennyiségű tőke, ami a teljes gazdaság szerkezetére hatással van.

A teljes külföldi működőtőke állományból csak 2025-ben mintegy 6000 milliárd forint fog bekapcsolódni az ipari termelésbe.

A sort idén a BMW nyitja, majd a kínai CATL és a szintén kínai BYD is megkezdi a gyártását. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy az említett cégek jelenleg a világ legfejlettebb technológiájával rendelkeznek, tehát bizton állítható, hogy részt vesznek a magyar gazdaság modernizációjában.

Fontos kiemelni, hogy közben nemcsak az új iparágak képviselői ruháznak be, hanem azok is, akik évek óta itt vannak és a hagyományos iparágak úttörői. A Mercedes tavaly a teljes második félévben két műszakban termelt, hogy átállítsa a gyártósorait, így idéntől már elektromos autókat is gyártani fog. A már említett BMW is a Neue Klasse névre keresztelt modelljével készül meghódítani a világpiacot.

Ami pedig az újakat illeti, Magyarország az autóipari forradalom élvonalába találta magát a BYD idetelepülésével. A kínai cég jelenleg a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, a tervek szerint amennyiben teljes kapacitáson működik, évente 300 ezer autó fog legördülni a szegedi gyártószalagokról. Mindent egybevetve néhány év múlva Magyarországon, akárcsak Szlovákiában, 1 millió fölött lehet az évente legyártott személygépkocsik darabszáma. 

Európa megszenvedi az átállást

Mielőtt azt gondolnánk, hogy teljesen természetes, amit Magyarországon látunk, le kell szögezni, hogy az átállásba való bekapcsolódást korántsem minden ország mondhatja el magáról.

  1. Nagy-Britannia a 2000-es évek modellországa volt a nyugati világban, éppen most néz szembe egy beruházási válsággal, alig van a szigetországban befektetés, ráadásul a termelékenység is jelentősen csökkent a korábbi évtizedekhez képest.
  2. Németország hiába tartja fontosnak az átállást, mégse tesz eleget érte. Óriási csapás volt az egész ágazatra az elektromos autók állami támogatásának kivezetése 2023 végén. Azonnal beestek az eladások és azóta sem találtak magukra. A belső kormányzati harcok és az adósságfékről szóló vitának mindenesetre az lett az eredménye, hogy idő előtt megbukott a német kormány, amiben sajtóhírek szerint nem kevés szerepet játszottak a német autógyártók, amelyek évek óta nyögik az ésszerűtlen energiapolitika következményeit. 
  3. Európában Franciaország tekinthető üdítő kivételnek, ahol az állam aktívan támogatja az új iparágakat és nem sajnálja a pénzt az infrastruktúra kiépítésére. Ennek ellenére még ott is láthatóak a problémák, tavaly novemberben több mint 20 százalékkal estek az e-autó eladások.

A gond tehát, hogy Európában teljesen egyenlőtlen az elektromobilitásra való áttérés, így pedig lehetetlen versenybe szállni Amerikával, nem beszélve Kínáról.

Európa lemaradt, Kína diktálja a tempót

Magyarország számára a világgazdaság átalakulása azért óriási esély, mert az ismert nemzetközi példák azt mutatják, hogy csak azok az országok képesek kitörni a közepes jövedelmi csapdahelyzetből, akik rácsatlakoztak a világ nagy megatrendjeire. Az említett 70-80-as évek tanulsága is ez. A Samsung például a semmiből kinőve tört be a világpiacra elektronikus eszközeivel, mára a forgalma a koreai GDP 20 százalékával egyenértékű. Nehéz elhinni, de az 50-es években Észak-Korea még fejlettebb volt, ám a dél-koreai vezetés tudatos gazdaságstratégiája következtében ma már fényévekre hagyták le a testvérországot. 

De Finnország is sokáig sikeres mintának számított, a Nokia megjelenésével párhuzamosan a 90-es évek északi gazdasági csodáját produkálta. Ugyanakkor intő példa is arra, hogy aki nem képes időben észlelni az átalakulást, az könnyen hoppon maradhat. Az okostelefonok piacáról az elmúlt években teljesen kiszorult a világmárka, a Nokia-részvények árfolyama ma töredéke annak, ahol a csúcson jegyezték.

Ha az átalakulás és az új technológiák megjelenése nem lenne elég, mindez párosul egy másik jelentős változással: Európa tempót vesztett a folyamatban, csúcstechnológiák ugyanis ma már nem nyugatról, hanem keletről érkeznek. Ezt egyébként ma már az európaiak is elismerik. Az európai választ egyelőre a vámháború jelenti, ami maguk a nagy autógyártók sem fogadnak kitörő örömmel, épp ezért kétséges, hogy mit sikerült elérni.

Épp a kínai erőfölény az, ami alapján vélelmezhető, hogy a távol-keleti ország ki fogja kényszeríteni, hogy az európaik felgyorsítsák az átalakulásban való részvételüket.

Magyarországnak ebben a csatában semmi mást nem kell tennie, mint követni a saját maga útját, és hogy a nyugati és keleti tőke kapcsolódási pontja legyen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.