Továbbra is számos értéket hagynak el az utasok a vonatokon, buszokon. 2024-ben leggyakrabban telefont, kulcsot, táskát, kabátot, tárcát, szemüveget, fülhallgatót hagytunk el, de rollerre, bakelitlemezekre, autóülés-magasítóra és plüsselefántra is bukkantak a járműveken szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, buszvezetők, a takarító személyzet vagy az utasok.
Az elvesztett holmikat a vasút-, illetve buszállomások forgalmi irodáiban adják le megtalálóik, ahol a biztonságos kezelés érdekében a tartalmukat tételesen nyilvántartásba veszik, így kerülnek be az adatbázisba. Míg 2023-ban 21,5 ezer, 2024-ben már csaknem 23 ezer talált tárgy várta gazdáját a MÁV csoportnál – csaknem felük hiába. Az elhagyott tárgyakat már három éve közös adatbázisban kezeli a vállalatcsoport, így akár a vasúton, akár buszjáraton vagy -állomáson felejtettek valamit, az éjjel-nappal elérhető Mávdirektnél egyszerűen és gyorsan megtalálhatják értékeiket az utasok.
2024-ben a vonatokon 16 ezer, a buszokon közel 7 ezer, azaz összesen mintegy 23 ezer talált tárgyat rögzítettek, amelyből 12,5 ezer került vissza a tulajdonosához.
Azok, akik keresik és visszakapják a MÁV csoportnál elhagyott értékeiket, mindig nagyon hálásak, sokszor személyesen vagy írásban köszönik meg a közreműködést. Egy utas például a január 23-án Debrecenből Tiszafüredre tartó vonat jegyvizsgálójának segítségével kapta vissza a vonaton megtalált és a debreceni pályaudvaron leadott táskáját. Mivel a munkavállaló nevét nem sikerült kiderítenie, a hálás utas a Facebookon mondott köszönetet ismeretlenül is a jegyvizsgálónak, aki – mint utólag kiderült –, a közösségi médiában is kereste a táska tulajdonosát.
A MÁV csoport 2022 tavasza óta vezeti közös adatbázisban a vonatokon és a buszokon, illetve az állomásokon elhagyott tárgyak listáját. Ezek a rögzítést követően egyből megjelennek a Mávdirekt rendszerében, ennek köszönhetően lényegesen könnyebb a talált tárgyak fellelése függetlenül attól, hogy vonaton, buszon vagy valamely állomáson felejtette az utas. Elveszett értékeik után az éjjel-nappal hívható telefonszámok valamelyikén (+36 1 3 49 49 49, Telekom hálózatából +36 30 499 4999, Yettel hálózatából +36 20 499 4999, Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999) érdeklődhetnek a tulajdonosok. A visszaszolgáltatás a Mávdirekt által megadott helyszínen lehetséges. Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. A HÉV járművein és létesítményeiben talált tárgyakat a BKV kezeli.
Bankkártya és okmány esetében a tulajdonosa azonosíthatósága esetén, a bankkártya-kibocsátónak, illetve a személyes okmányokat kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.) juttatják el a kártyát, okmányt. Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca stb.) adnak le, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért egy-két napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas nem elérhető, a hatályos polgári törvénykönyv alapján a magyar államhoz kerülnek.
Általánosságban elmondható, hogy ha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson nyolc napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.