A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) piacvédelmi javaslatcsomagot küldött a közlekedési tárca illetékesének, Kerékgyártó János helyettes államtitkárnak. Ebben elismerte, hogy a 1033/2024-es kormányhatározat megerősítette a kormány elköteleződését a piacvédelem szükségessége mellett, de kevesli az eddigi reformokat. Úgy látja, hogy a szaktárca 2014-es, 4,5 milliárd forintos közigazgatásibírság-bevétele forrása lehet a minisztériumban a létszám-, a bérezés- és az ellenőrzésieszköz-bővítésre, amit az indokolna, hogy a külföldi fuvarozók tömeges megjelenésével a hazai díjköteles útszakaszokon különösen felértékelődött a piacvédelem és a kontroll szerepe.
A nagyobb kontroll egyik eszköze a 2021-ben elindított Bireg-rendszer, amelynek jelentős szerepe van abban, hogy kiszűrje a zömmel külföldi fuvarozókhoz köthető visszaéléseket. (A Bireg a közúti személy- ás áruszállítók előzetes elektronikus engedélyregisztrációja.) Mivel a Bireg lehetővé teszi a szélesebb körű ellenőrzést is, az egyesület kiemelte a levelében, hogy ha abban integrálnák a NAV és NÚSZ adatokat, valamint fejlesztenék a Közúti Engedélyeztetési Szakrendszert (KESZ), az válasz lehetne az ellenőrzési hiányosságokra. Az MKFE egyúttal tájékoztatást kért arról, hol tart a KESZ informatikai rendszerének folyamatban lévő fejlesztése, továbbá arról, hogy mikor élesedhetnek a Bireg következő fejlesztési lépcsői.
További javaslataiban az MKFE felhívta a figyelmet a jelentős forgalmú, nagyobb fel- és lerakóhelyek folyamatos ellenőrzésére, valamint ezzel összefüggésben a bilaterális és a CEMT-engedélyek felhasználásának rendszeres kontrolljára. (CEMT-t engedélyt az Európai Unión kívülre fuvarozó fuvarozók kérhetnek, ha a célország a CEMT egyezmény részét képezi, és gépjárműve több mint 3,5 tonna össztömegű.)
Idetartozik az engedélygazdálkodást kijátszó vegyes honosságú szerelvények és a külföldi tulajdonosi hátterű cégek szorosabb ellenőrzése is.
Az egyesület javasolta továbbá a menetíró-készülékek manipulációjának megakadályozására a távoli leolvasás (DRSC) kilátásba helyezését a hatósági ellenőrzések során, illetve belga és olasz példák alapján a szabálysértő gépjárművek visszatartását. Mivel az EU és Ukrajna közötti megállapodás jelenleg is hatályos, szükséges lenne az ukrán honosságú gépjárművek és a harmadik országos fuvarfeladatok szigorúbb ellenőrzése is.
Ukrajnában 2023 májusának közepétől 16 határátkelőhelyen működik az e-Cserga nevű díjmentes, elektronikus határregisztrációs rendszer, amely 2025 márciusától újabb magyar átkelőkkel bővül – tette közzé a NIT Hungary a szaktárcától kapott tájékoztatás alapján. Eszerint az ukrán fél a korábbi e-Cserga, jelenlegi nevén eQueue működését a legalább 3,5 tonna teherbírású járművekre a következő közúti határátkelőhelyekre terjesztik ki:
Az internetalapú rendszeren keresztül az árufuvarozó és személyszállító vállalkozásoknak időpontot kell foglalniuk az ukrajnai kilépéshez. A felület a bevezetéskor arra volt alkalmas, hogy a busz- és tehergépjárművek vezetői, üzembentartói vagy a fuvarszervezők lejelentsék a jármű érkezésének napját és időpontját a határátkelőknek. A rendszer erre válaszul egy kalkulált időpontot adott meg a sorban állásra. 2023 novemberétől már csak akkor hozható létre bejegyzés az e-sorban, ha a jármű az elektronikus rendszerbe történő belépéskor ténylegesen Ukrajnában tartózkodik és ezt az ukrán hatóságok ellenőrzik is.
A menetrend szerinti buszjáratoknál időpontot kell foglalni az eQueue felületen, míg a nem menetrend szerinti járatoknál rögzíteni kell az engedélyszámot vagy az Interbus menetlevél tömbjének sorszámát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.