BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Volánbusz: kiszervezik a helyközi járatokat három vármegyében, jönnek az alvállalkozók – megszólalt Lázár János minisztériuma

Átalakulhat a helyközi autóbusz-közlekedés rendszere három magyarországi vármegyében. A MÁV alvállalkozók bevonásával venné át a menetrend szerinti Volánbusz-járatok működtetését Győr-Moson-Sopronban, Hajdú-Biharban és Szabolcs-Szatmár-Beregben. A cél a szolgáltatások hatékonyabb és színvonalasabb működtetése.

Lázár János közlekedési miniszter nemrég bejelentette, hogy a Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a helyközi autóbuszos közszolgáltatás működési modelljének átalakítását tervezi három Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben, ahol a MÁV Személyszállítási Zrt. megbízásából alvállalkozók vennék át a menetrend szerinti Volánbusz-járatok üzemeltetését. A Magyarbusz.info utánajárt a tárcánál a részleteknek.

volánbusz
A Volánbusz járatait három megyében alvállalkozók üzemeltetnék / Fotó: Shutterstock

A kiszervezési modell jogi és szervezeti hátterét az április 1-jén hatályba lépett új közszolgáltatási szerződés teremti meg, amely szerint a MÁV 2035. május 31-ig kizárólagos jogot szerzett a helyközi autóbuszos közszolgáltatás országos szintű ellátására – beleértve az elővárosi, regionális és országos viszonylatokat is. A konstrukció ugyanakkor lehetőséget biztosít alvállalkozók bevonására, legfeljebb 49 százalékig, azzal a kikötéssel, hogy egyetlen alvállalkozó által nyújtott szolgáltatási volumen sem haladhatja meg a MÁV Szesza teljesítésének 20 százalékát. Az állami közlekedési cég által ellátott közszolgáltatás éves menetrendi teljesítménye nagyságrendileg mintegy 364 millió kilométer, amelyből hozzávetőlegesen 354 millió kilométer a regionális és országos, további 10,5 millió pedig az elővárosi viszonylatokhoz kapcsolódik – magyarázta a lap.

A minisztérium elmondta, hogy az idén áprilistól hatályos közszolgáltatási szerződés hármas célt szolgál: megszokott szolgáltatási volument, magasabb szolgáltatási minőséget, költséghatékonyabb működést. 

A regionális autóbusz-járatok szervezése során a MÁV csoport élni kíván az alvállalkozók bevonásának lehetőségével.

A három érintett vármegyét elsősorban demográfiai, munkaerőpiaci, illetve közlekedésszakmai szempontok alapján választották ki. A kiszervezésre kijelölt térségekben a szolgáltatási feladatokat a jövőben helyi, versenypiaci szereplők végezhetnék a MÁV megbízásából.

A projekt előkészítése folyamatban van, a szolgáltatókat közbeszerzési eljárásokkal választják ki. Azt egyelőre nem tudni, hogy a rendszert mikor vezetik be.

MÁV: itt a lista, mozdonyok sora érkezik Magyarországra, de ennél sokkal többről van szó – így újul meg a vasút

Sorra valósulnak meg a Lázár János közlekedési miniszter által januárban a vasútnak adott feladatok. A terület fejlesztése lehetőséget nyit a magyaroszági vasútijármű-gyártás számára – ismertette a terveket Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára a Hungrail vasúti járműipari szimpóziumán.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.