Volánbusz: kiszervezik a helyközi járatokat három vármegyében, jönnek az alvállalkozók – megszólalt Lázár János minisztériuma
Lázár János közlekedési miniszter nemrég bejelentette, hogy a Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a helyközi autóbuszos közszolgáltatás működési modelljének átalakítását tervezi három Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben, ahol a MÁV Személyszállítási Zrt. megbízásából alvállalkozók vennék át a menetrend szerinti Volánbusz-járatok üzemeltetését. A Magyarbusz.info utánajárt a tárcánál a részleteknek.

A kiszervezési modell jogi és szervezeti hátterét az április 1-jén hatályba lépett új közszolgáltatási szerződés teremti meg, amely szerint a MÁV 2035. május 31-ig kizárólagos jogot szerzett a helyközi autóbuszos közszolgáltatás országos szintű ellátására – beleértve az elővárosi, regionális és országos viszonylatokat is. A konstrukció ugyanakkor lehetőséget biztosít alvállalkozók bevonására, legfeljebb 49 százalékig, azzal a kikötéssel, hogy egyetlen alvállalkozó által nyújtott szolgáltatási volumen sem haladhatja meg a MÁV Szesza teljesítésének 20 százalékát. Az állami közlekedési cég által ellátott közszolgáltatás éves menetrendi teljesítménye nagyságrendileg mintegy 364 millió kilométer, amelyből hozzávetőlegesen 354 millió kilométer a regionális és országos, további 10,5 millió pedig az elővárosi viszonylatokhoz kapcsolódik – magyarázta a lap.
A minisztérium elmondta, hogy az idén áprilistól hatályos közszolgáltatási szerződés hármas célt szolgál: megszokott szolgáltatási volument, magasabb szolgáltatási minőséget, költséghatékonyabb működést.
A regionális autóbusz-járatok szervezése során a MÁV csoport élni kíván az alvállalkozók bevonásának lehetőségével.
A három érintett vármegyét elsősorban demográfiai, munkaerőpiaci, illetve közlekedésszakmai szempontok alapján választották ki. A kiszervezésre kijelölt térségekben a szolgáltatási feladatokat a jövőben helyi, versenypiaci szereplők végezhetnék a MÁV megbízásából.
A projekt előkészítése folyamatban van, a szolgáltatókat közbeszerzési eljárásokkal választják ki. Azt egyelőre nem tudni, hogy a rendszert mikor vezetik be.
MÁV: itt a lista, mozdonyok sora érkezik Magyarországra, de ennél sokkal többről van szó – így újul meg a vasút
Sorra valósulnak meg a Lázár János közlekedési miniszter által januárban a vasútnak adott feladatok. A terület fejlesztése lehetőséget nyit a magyaroszági vasútijármű-gyártás számára – ismertette a terveket Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára a Hungrail vasúti járműipari szimpóziumán.