BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

MÁV: itt a lista, mozdonyok sora érkezik Magyarországra, de ennél sokkal többről van szó – így újul meg a vasút

Sorra valósulnak meg a Lázár János közlekedési miniszter által januárban a vasútnak adott feladatok. A terület fejlesztése lehetőséget nyit a magyaroszági vasútijármű-gyártás számára – ismertette a terveket Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára a Hungrail vasúti járműipari szimpóziumán.

A kormánynak nemcsak kiemelt célja, de kényszerű feladata is a magyarországi vasút fejlesztése, hiszen például a járművek átlagos kora 40-50 év, amin az elmúlt években beszezett motorvonatok kicsit javítottak – mutatott rá a Hungrail által szervezett vasúti szimpóziumon Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára.

vasúti járműgyártás
A Stadler szolnoki gyára a hazai vasútijármű-gyártás egyik bázisa / Fotó: Horváth Lilla

Mint felidézte,

  • az első hazai gyártású mozdony 152 éve készült el,
  • már több mint ezer vasúti kocsit átvett az egyiptomi rendelő abból az 1350 kocsira vonatkozó megrendelésből, amelynek teljesítésében nagy szerepe van a Dunakeszi Járműjavítónak,
  • továbbá a vasútijármű-gyártás tekintélyes szereplői, az Alstom és a Stadler, több éve működnek Magyarországon.

Lázár János építési és közekedési miniszter részben a már említett kényszer miatt a vasúti személyszállítási szolgáltatások rövid időn belüli javítása céljából tette le az asztalra 2025. január 8-án azt a 10 feladatot, amelyek azután rendelet formájában is megjelentek. Bói Lóránd ismertette, hol tart e feladatok teljesítése:

  • Május 31-ig lezárul 100 olyan személykocsi korszerűsítése, amelyek előzőleg már nem voltak használatban. Ezek jellemzőn IC-k, vagyis légkondicionáltak lesznek.
  • A felújított kocsik kényelmét az utasok a június 21-től bevezetendő klímamenetrendben is megtapasztalják.
  • Jövőre folytatódik a vasúti személykocsik felújítása.
  • Az idén 55 olyan mozdony áll szolgálatba, amelyek stabilan, kiszámíthatóan működnek.
  • 2026-ban további 30 mozdony bérlésére kerül sor.
  • 2027-ben és 2028-ban üzembe áll a GYSEV által a Stadlertől rendelt tizenegy IC, a beszerzést az Európai Beruházási Bank finanszírozza. A járművek Budapest és Sopron között fognak közlekedni.
  • Miután a GYSEV a MÁV-tól majd személyszállítási közszolgáltatást is átvesz, a keleti országrészben is javulni fog a szolgáltatás színvonala a járművek átcsoportosításának köszönhetően.
  • Jövőre a főváros lehívja az 51 CAF villamosra adott opcionális megrendelését, ezáltal javulni fog Budapest közlekedése.

Új feladatok előtt a vasútijármű-gyártás

Bói Lóránd kitért a további lehetőségekre is. A következő hónapokban az Ikop Plusz keretében például olyan közbeszerzési pályázatok indulnak, amelyeken keresztül mód nyílhat

  • 25 darab, 200 férőhelyes elővárosi hálózatra szánt villamos motorvonat beszerzésére 90 milliárd forintból,
  • 18 hév beszerzésére 113 milliárd forintból a H5 vonalra,
  • és vasúti mérőjárművek beszerzésére 5,6 milliárd forintból.

Terítéken a katonai szempontok

A helyettes államtitkár kedden részt vett egy olyan vilniusi rendezvényen, amely a katonai mobilitás erősítéséről szólt. Mint beszámolt, fókuszba került a kettős használatú pályahálózatok fejlesztése, ez pedig hat a vasúti járműpiacra is: olyan gördülőállomány beszerzéséről van szó, amely katonai célra is használható.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.