BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Új terepen hódít a Magyar Telekom

Önmagában is van keresletösztönző hatása annak, ha az olvasóra bízzák, milyen formában szeretné kedvenc tevékenységét végezni – mondta el a Világgazdaságnak adott interjúban Pataki Róbert, az e-könyv szolgáltatást a közelmúltban elindító Magyar Telekom üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese. A szakember szerint Magyarországon is megvan arra a lehetőség, hogy még a nagy globális szereplők érkezése előtt helyi cégek építsék fel a hazai piacot

– Miért döntött úgy a Magyar Telekom, hogy megjelenik az e-könyvek piacán?

– Számunkra régóta kiemelt fontosságú, hogy a magas minőségű telekommunikációs szolgáltatások mellett digitális tartalmak széles kínálatával tegyük teljessé a felhasználói élményt. Meglévő tartalomportfóliónkat – hírportál, interaktív tévészolgáltatás, video on demand szolgáltatás – az e-könyv tartalom jól kiegészíti.

– Úgy tudom, már korábban is volt együttműködésük ezen a területen, miért most döntöttek a rajt mellett?

– Valóban voltak már kísérletek ez e-könyv területén, azonban most érkezett el az a trendforduló, amely sikeressé teheti a szolgáltatást. A technológia fejlettsége, az eszközellátottság és –használat, illetve az e-könyv tartalom kereslet és a kínálat fejlődése megítélésünk szerint most tart ott, hogy áttörést hozhatunk az e-olvasás területén.

– A 'txtr lett a Telekom partnere, mi szólt a cég mellett?

– Hiszünk a partnerségben, vállalatunk pénzügyi, biztosítási és energiamenedzsment területen látványos piaci eredményeket ért el partnereivel, akik az adott terület kiemelkedő szolgáltatói. Az e-könyv áruház indításához azért választottuk a ’txtr-t, mert széleskörű tapasztalatokkal rendelkeznek e-könyv értékesítési platform és tartalomszolgáltatás területén. Emellett 700 000 címes nemzetközi tartalmat, 17 országban működő webáruházat és számos nagy nemzetközi márkának nyújtott technológiai hátteret tudnak maguk mögött. Az is fontos szempont volt, hogy az olvasók technológiától és eszköztől függetlenül élvezhessék az általunk kínált e-könyv tartalmat.

– Várakozásaik szerint kik használják majd leginkább a szolgáltatást?

– A Telekom egyrészt meg tudja szólítani azt az új generációt, amelyik a mobil eszközökön keresztül fogyasztanak tartalmat. Hozzájuk az út a mindennap használt digitális eszközeiken keresztül vezet, amelyek segítségével olvasási szokásaik pozitív irányba változhatnak. Kutatásaink szerint ez a korosztály digitális formátumban elérhető könyvek esetén nyitottabb az olvasásra. Másrészt vezető infokommunikációs szolgáltatóként felvállaljuk a jövő technológiáinak társadalmi tudatosítását, az újabb és újabb infokommunikációs eszközök elterjesztését, a digitális írástudatlanság csökkentését. Így olyan új rétegeket is olvasóvá kívánunk tenni, akik eddig elsősorban papírkönyvet olvastak. Az új eszközök új élethelyzeteket teremtenek, így a mindennapjaink részévé vált mobil eszközeinken a hagyományostól eltérő helyzetekben is élvezhetjük az olvasás szabadságát. Egy friss amerikai kutatás azt mutatja, hogy az e-könyvet olvasók 35 százaléka egyértelműen többet olvas, mint előtte. Tehát önmagában is van keresletösztönző hatása annak, ha az olvasóra bízzuk, milyen formában szeretné kedvenc tevékenységét végezni.

– Milyen eredményekkel lennének elégedettek az idén, mit várnak jövőre?

– Egyes országokban az e-könyvek iránti kereslet és a rendelkezésre álló kínálat összhangjából adódóan a piac jelentős fejlődésnek indult. Itthon ezek a lehetőségek még előttünk állnak. Építünk a tartalom-portfólióból adódó szinergiákra. Várakozásaink szerint Magyarországon is megvan arra a lehetőség, hogy még a nagy globális szereplők érkezése előtt helyi cégek építsék fel a hazai piacot.

– Jelenleg csak kártyával lehet fizetni az e-könyvekért, milyen egyéb fizetési módok lesznek még, azok mikortól lesznek elérhetők?

– További felhasználóbarát lehetőségekkel bővítenénk a fizetési módokat, például mobilvásárlás, MasterCardMobile és ügyfeleinknek a Telekom havi számlán történő fizetést is elérhetővé kívánjuk tenni.

– Mennyire népszerűek az e-könyvek a magyar felhasználók körében?

– Előzetes kutatásaink azt mutatják, hogy már most létezik egy több mint százezres nagyságú bázis, amely rendelkezik e-könyv olvasóval, és még ennél is többen vannak, akik érdeklődnek az e-könyvek iránt. Az internetezők 7 százaléka tervezi, hogy a közeljövőben e-könyv olvasót vásárol. Jelenleg ez a réteg legálisan jellemzően idegen nyelvű tartalmat vásárol a nemzetközi e-könyv áruházakból, a kurrens magyar nyelvű tartalmakhoz viszont legális forrásból nehezen jutnak hozzá. A kutatási adatokból jól látható, hogy a vásárlás egyik legfontosabb korlátja a magyar nyelvű kínálat szűkössége, ezen próbálunk a kiadókkal együttműködésben változtatni. Azt látjuk, hogy az okoseszközök elterjedése és a tartalomkínálat most érte el azt a kritikus szintet, amikor valódi keresletről beszélhetünk. Dedikált e-könyv olvasóval ugyan csak az internetezők 6-7 százaléka rendelkezik, de a mai nagyképernyős mobiltelefonok és tabletek kiváló olvasási élményt tesznek lehetővé. A Telekomnál jelenleg az előfizetésekhez értékesített telefonok esetén 10-ből már 9 okosmobil és a tabletek értékesítése is robbanásszerűen nő.

– Milyen innovatív megoldásokat alkalmazták az új szolgáltatásnál?

– Hiszünk abban, hogy egy könnyen és egyszerűen használható felület kulcsfontosságú abból a szempontból, hogy az emberek elkezdenek-e használni, megszeretnek-e egy új szolgáltatást. Az e-olvasás elterjedésében is a felhasználói élmény lesz a meghatározó. A webshopban és az alkalmazásokban is minden funkció ezt a célt szolgálja: például miután kiválasztottunk egy könyvet két kattintással meg is vásárolhatjuk. Az is nagyon praktikus, hogy a felhasználóknak a regisztrációval egy időben saját digitális könyvespolca jön létre, ahol a megvásárolt e-könyveket tárolhatják,- bármelyik szolgáltatónál is vásárolták azokat-, és letölthetik mobileszközeikre, okostelefonjukra, táblagépükre vagy már meglévő e-könyvolvasójukra. A regisztrált tagok az itt vásárolt könyvek mellett más forrásból származó e-könyveket is tárolhatnak. Az áruházban vásárolt és oda feltöltött e-könyvek szabadon elérhetőek a ’txtr alkalmazásokban is. A funkciókat folyamatosan fejlesztjük, a közeljövőben az alkalmazások segítségével a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket is ki akarjuk használni, például egy hírfolyamban követhetjük majd, hogy ismerőseink milyen könyvet kedvelnek, ajánlanak.

– Az első hetek milyen tapasztalatokat hoztak, hogyan fogadták a magyar felhasználók a szolgáltatást?

– Nagyon pozitívak az első tapasztalataink, nagy érdeklődést tapasztalunk, mind az egyedi látogatók, mind a regisztráltak száma a várakozások szerint alakul. A felhasználók edukációját folyamatos tevékenységnek tekintjük, azon leszünk, hogy minél több embernek mutassuk meg, hogy e-könyvet olvasni jó dolog.

Jelentősen nőhet a kereslet

A következő időszakban jelentős kereslet mutatkozhat a TNS Hoffmann felmérése szerint mind az e-könyv olvasás, mind az e-könyv olvasó készülékek vásárlása iránt. A kutatási adatokalapján a vásárlás egyik legfontosabb korlátja a magyar nyelvű kínálat. Az edukációs tevékenységet szintén fontosnak tartják a válaszadók, hiszen a technológiát nem használók körében a bizonytalanság is gátló tényező. E-könyv olvasóval jelenleg a hazai internetezők mintegy 6 százaléka (nagyjából 265 000 fő) rendelkezik. A reprezentatív kutatás eredményei alapján az internetezők 7 százaléka tervezi, hogy a közeljövőben e-könyv olvasót vásárol.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek