Az utasoknak kényelmetlenséggel jár, a fővárosi közlekedési és közlekedésszervezési cégnek pedig további pénzügyi teher, hogy a hármas metró északi szakaszának felújítása alatt pótló járatokat kell üzemeltetnie. A mérleg azonban összetett, a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. ezzel kapcsolatos költségeit több tényező is befolyásolja. A működési kiadásokat csökkenti, hogy nem jár a metró, de növeli a metró pótlása, illetve egyes busz- és villamosjáratok sűrítése – válaszolt lapunk kérdésére a közlekedési társaság.
A metróágazat költségcsökkenése jelentősen elmarad a pótlás és a sűrítés többletétől, mert egyrészt a metró fajlagos költsége a legalacsonyabb, másrészt a leállás átmeneti jellege miatt nem minden költségfajtánál jelentkezik megtakarítás. Az M3-as vonalon folyó munkák jövőre 5,6 milliárd forinttal növelik a BKV ráfordításait az ideihez képest a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. által tervezett teljesítményelvárások alapján.
Az M3-as vonal éves üzemeltetési és karbantartási közvetlen költsége 10,2 milliárd forint, ebből 1,6 milliárd az értékcsökkenés – közölte a BKV. (Igaz, hogy a felújítás miatt a vonalnak csak egy szakaszát zárták le, de sem a költségek, sem azok csökkenése nem egyenesen arányos a vonal hosszával – a szerk.) Az összehasonlítás azért is nehéz, mert a metró által korábban szállított utasoknak vélhetően csak egy része száll át buszra vagy az M12-es és M14-es villamosra, lehetnek, akik alternatív vonalat használnak. Ugyanakkor a BKK arról tájékoztatta lapunkat, hogy a felújítás alatt a buszos pótlás, valamint a busz- és villamosjáratok sűrítésének becsült költsége havi 600-660 millió forint, ami az egyes szakaszok pótlási sajátosságai és a felújítási ütemezés miatt nem egyenletesen oszlik el.
Az M3-as pótlásának többletköltségei a beruházási projektben nem szerepelnek, mert abban a működési költségek nem számolhatók el. (A projekt támogatása 137,5 milliárd forint.) Ezért a pótlás költségei a kompenzációs díjba épülnek be, ezt a BKK finanszírozza. Mivel az M3-ast mindenképpen fel kellett újítani, nem lehetett mérlegelni, hogy a BKV az olcsóbb üzemelésű metrót vagy a költségesebb felszíni pótló járatokat közlekedteti-e.
Az M3-as további szakaszának felújítási tenderei a jövő év elején jelenhetnek meg, a szerződéskötések 2018 nyarára várhatók. A déli szakasz állomásain a munka 2018 harmadik negyedévében indulhat, és 16 hónapig tart. A középsőn legkorábban 2019 negyedik negyedévében kezdődik az állomásfelújítás – mondta Tarlós István főpolgármester a Budapestinfón.
Felújítják a Lánchidat és BAH-csomópontot
A jövő év harmadik negyedében indulhat és 2021-ig tart a Lánchíd és a Váralagút felújítása. A BAH-csomópont felüljárójának megfiatalítása 2018 második negyedében kezdődhet. A tervek között szerepel még a rakparti aluljárók felújítása, miközben folytatódik a BKV járműcseréje, amelyre további 12,5 milliárd forintot sikerült szerezni a kormány támogatásával – mondta Tarlós István. Lehet, hogy a Bálna eladásából befolyó bevétel egy hányadát a metró akadálymentesítésére költik.
A korábban metrózóknak csak egy része szállhatott át buszra
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.