A kínai távközlési cégek papírjai igen nagy mínuszban zártak, és emiatt a sanghaji értéktőzsde irányadó mutatója 1,35, a hongkongi vezető index pedig 1,17 százalékos gyengüléssel fejezte be a napot, miután a The Wall Street Journal kiderítette: a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) és a New York-i ügyészség több más hivatallal együttműködve vizsgálatot folytat a Huawei kínai mobiltelefon-gyártó ellen az Iránnal szemben meghozott szankciók megsértése miatt. A Bloomberg úgy tudja, hogy az eljárás egy korábbi nyomozás folytatása, amelynek eredményeképpen az amerikai kereskedelmi minisztérium hét évre megtiltotta, hogy amerikai cégek alkatrészeket szállítsanak egy másik kínai mobil távközlési berendezéseket gyártó vállalatnak, a ZTE-nek. A ZTE elismerte, hogy bűnös a szankciók megsértésében, mert amerikai technológiát és termékeket adott el Iránnak.
A Huawei szóvivője egyelőre nem kommentálta a hírt, de a cég korábban azt állította, hogy tiszteletben tartja a jogszabályokat és rendelkezéseket minden országban, ahol működik. Reagált viszont a kínai külügyminisztérium. A tárca szóvivője sajtótájékoztatóján azt mondta, Kína ellenzi, hogy egy ország a törvényeit mások ellenőrzésére használja, és sürgette az Egyesült Államokat, hogy ne tegyen semmit olyat, ami a nemzetközi kereskedelem nyitottságát veszélyezteti. A Huawei elleni vizsgálat tovább nehezítheti a tárgyalásokat az Egyesült Államok és Kína között, amelyeknek a célja a kereskedelmi háború megakadályozása. A Steven Mnuchin pénzügyminiszter vezette delegációt a napokban várják Pekingbe.
Kína közben folytatja a piaca megnyitását. Már a kormány előtt van az a tervezet, amelynek elfogadásával akár a felére csökkentik az importautók vámját. A Bloomberg értesülése szerint a javaslat 10-15 százalékos tarifát tartalmaz a jelenlegi 25 százalék helyett, és a döntést akár már májusban bejelenthetik. A lépés elsősorban az olyan luxusautó-gyártók számára könnyebbség, mint a BMW és a Toyota Lexus ágazata, de versenyképesebb lehet a kínai piacon a Mercedes és a Porsche is. Rosszabbul járnak az amerikai importőrök, például a Tesla, a két ország közötti kereskedelmi vita miatt ugyanis 25 százalékos pótvámra számíthatnak. A hírre a Daimler kínai partnerének, a BAIC Motornak a részvényei 6,4 százalékkal, a Brilliance holdingéi 5,1 százalékkal gyengültek a hongkongi tőzsdén.
Kína tavaly 1,22 millió autót importált, ami a piaci forgalomnak csupán a 4,2 százalékát teszi ki. Az importvámok csökkentését Hszi Csin-ping kínai kormányfő már április elején megígérte a Boao Fórum Ázsiáért (BFA) nemzetközi konferencián, múlt héten pedig bejelentették, hogy ezentúl a külföldi befektetők tulajdonrésze meghaladhatja az 50 százalékot az autóiparban.
Az Apple elveszítette negyedik helyét Kínában
Rekordmértékben, 91 millió darabra esett vissza Kínában az okostelefonok eladása az első negyedévben – jelentette csütörtökön a Canalys független elemzőre hivatkozva a CNBC News. A tíz legnagyobb forgalmazó közül nyolc tapasztalt visszaesést, a két kivétel az első helyen álló Huawei, amely 2 százalékos növekedést ért el, valamint a Xiaomi. Az utóbbi forgalma bővült a legnagyobb mértékben, 37 százalékkal, 12 millió darabra, így a negyedik legnépszerűbb márka lett, megelőzve az Apple-t. A második-harmadik helyet az Oppo és a Vivo foglalja el; a Huaweijel és a Xiaomival együtt dominálják a kínai piacot, négyüké az eladott okostelefonok több mint 73 százaléka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.