Egy év alatt több mint 12 százalékkal nőtt a Hoya árbevétele. Dübörög a szemüveglencse-piac?
Jól megy a lencsepiac, de bővül az optikai termékek hazai és nemzetközi értékesítése is, főleg az utóbbi három hónap forgalma volt erős. Ez részben a vásárlóerő növekedésének és a látás hónapja kampányának köszönhető. Egyre több a rövidlátó is – ez egyébként globális trend –, de az átlagéletkor emelkedése is évről évre szaporítja a szemüvegesek számát.
A társaság nemzetközi piacvezető márkákat utasít maga mögé Magyarországon. Hogyan képes tartani a pole-pozíciót?
Valóban, Magyarországon a franciaországi Essilor lencsegyártó konszern a második legnagyobb a Hoya mögött. Ennek rengeteg összetevője van, az első helyünket hosszú évek kemény munkájával értük el. Nagyon nagy hangsúlyt helyezünk a termékek mellett a szolgáltatásaink folyamatos és innovatív fejlesztésére. Széles skálán fejlesztjük magánoptikus partnereinket, képzési programjaink messze túlnyúlnak egy átlagos gyártó átlagos keretein. Bár a verseny erős, folyamatosan felül akarjuk múlni akár a konkurenciát, akár saját magunkat.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint 2050-re minden második ember szemüveges lesz. A legújabb innovációjukkal búcsút inthetünk a konfekciókereteknek?
A Hoya globálisan az árbevétele 3-4 százalékát fordítja kutatás-fejlesztésre, az ezzel foglalkozó központunk egyébként Japánban van. Az anyavállalat legújabb fejlesztése a Yuniku, Magyarországon már hét, világszerte pedig kétszáz üzletben érhető el. A technológia lényege egy 3D-s technikával nyomtatott egyedi szemüvegkeret és lencse, amely egyelőre mindenütt prémiumkategóriás terméknek számít. A Hoya globális fejlesztési stratégiájában 2012-ig a thaiföldi gyárba összpontosult az innováció, az európai leányvállalatoknak pedig nem sok fejlesztési forrást juttattak. Ám a hat évvel ezelőtti thaiföldi árvíz olyan átrendezésre kényszerítette a japán multit, amelynek során az akkor 200 dolgozót foglalkoztató mátészalkai üzemet 1100 fősre fejlesztették. Akkor döntöttek arról is, hogy legyen a társaságnak Európában egy back up biztonsági gyára, ezt a szerepet pedig a mátészalkai bázisra osztották.
Hol a legkeresettebbek a lencséik?
A csaknem 900 hazai magánoptikából majdnem 600 havonta rendel tőlünk. A Hoya Lens Hungary Zrt.-nek jelentős az exportja, disztribúciós partnereken keresztül Afrika, a Közel-Kelet és Európa 28 országával a hazai Hoya tartja fenn az üzleti kapcsolatot. Évente több mint kétmillió szemüveglencsét exportálunk ebbe a térségbe. Kazahsztántól Ukrajnán át Szlovákiáig nekünk köszönhető, hogy az emberek Hoya lencsét hordhatnak. Mátészalkáról szállítunk a Hoya európai leányvállalatainak is, például Franciaországba, Spanyolországba, Portugáliába, Belgiumba, Németországba és a skandináv országokba. A négyféle szemüveglencse közül legtöbbet az egyfókuszúból adunk el. A bifokális lencsék piaca hanyatlik, míg a multifokális vagy progresszív lencséké egyre nő. Már minden tizedik szemüveges progresszív lencsét használ. Az innovatívnak számító digitális lencsék térnyerése is jól érzékelhető, megváltoztak a „nézői szokások”. Eladásaink ebben a szegmensben nőnek messze a leggyorsabban, közel három számjegyű ütemben.
Tokióból irányítják a piac egyik óriását
A Hoya konszernnek négy fő üzletága van: az információs technológia, a fotótechnika, az orvostechnika és a látásjavítás területén vannak gyártóbázisai. A cég központja Tokióban van, tavalyi évi összes árbevétele elérte a 478 milliárd jent. Alkalmazottainak száma meghaladja a 36 ezret.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.