Magyarország 2040-ig szóló energiastratégiája a nukleáris mellett megújuló, főként napelemes kapacitásokkal számol, emellett olyan üzleti környezet kialakítását célozza meg, amely a lehető legnagyobb mértékű gáztüzelésű kapacitás rendszerben tartását biztosítja. Ez a forgatókönyv egyike annak az ötnek, amelyekre a dokumentum hivatkozik a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) 2019-es tanulmánya szerint. Igaz, a REKK az öt lehetséges változatból nem ezt, hanem egy olyan változatot jelölt meg kiegyensúlyozottként, amelyben harmadával kisebb a beépített naperőmű-kapacitás, viszont számottevő a szélenergiáé.
A stratégia által kiemelten kezelt fotovoltaikus (PV) központú variáns abban is különbözik a többitől, hogy azoknál érdemben több, összesen 18 ezer megawatt hazai áramtermelő kapacitással számol. Ennek az az oka, hogy a készítői szerint 2016 és 2040 között évi 1,92 százalékkal nő az ország áramigénye. Az országos villamosenergia-rendszer irányítója, a Mavir Zrt. csak évi 1,82 százalékos áramkereslet-bővülést feltételez.
Az erőműpark kapcsán az egyik fő feladat a Paks II. atomerőmű megépítése és a nukleáris kapacitások szinten tartása. (Bár az anyag szinten tartásról ír, a kapacitáspótlás 400 megawattnyi többletet ígér.) További terv, hogy a Mátrai Erőmű lignitblokkjaitól egy – tartaléknak szánt – kivétellel el kell búcsúzni. Emellett a megújuló alapú áramtermelést költséghatékony támogatási rendszer bevezetésével és e létesítmények hálózati hozzáférésének biztosításával kell ösztönözni. E téren egyébként 2017-ben Metár néven már megjelent egy költséghatékonynak szánt támogatási rendszer – az ennek keretében kiírt első tender eredményhirdetése a napokban várható –, de egy szabályozáson mindig van mit csiszolni.
Az erőművi mixen belül a máris megszaporodott és várhatóan még nagyobb piaci súlyhoz jutó naperőművek miatt kell fenntartani a gázüzemű kapacitásokat, mert ezekkel tehető folyamatossá az áramtermelés. A stratégia rámutat, hogy az elmúlt években a piaci környezet csak módjával kedvezett ezen erőművek működtetésének, amelyek közül ráadásul soknak még ebben az évtizedben lejár az üzemideje, és a meghosszabbítás drága. A működtetésük úgy tehető gazdaságossá (ha nem tudnak megélni a nagykereskedelmi piacon), ha rendszerszintű szolgáltatásokat nyújthatnak. Ha ez nem elég, meg kell vizsgálni egyéb lehetőségeket is. Itt az anyag felhívja a figyelmet arra, hogy a REKK által felkínált forgatókönyvek – Földgázkapacitás-pótlás, Kiegyensúlyozott és PV-központú – egyaránt számolnak 2000 megawattnyi gázerőmű rendszerben tartásával. A paksi beruházás csúszása esetére a stratégia a REKK negyedik, atomenergia nélküli, Földgáz és megújuló elnevezésű koreográfiáját említi. A Földgázkapacitás-pótlás és a Földgáz és megújuló nevű mix is számottevő szélenergiával számol, ám az utóbbi nem része a kormány elképzeléseinek. A belpiac ellátását segíti az importkapacitások folyamatban lévő bővítése is.
A Világgazdaság kérésére a stratégia áramtermelésről szóló részét a REKK kutató munkatársa, Diallo Alfa és kutató főmunkatársa, Mezősi András értékelte.
REKK-vélemény: az importarány magában nem az ellátásbiztonság fokmérője
Az energiastratégia a jelenlegi állapotokhoz képest fontos, progresszív átalakításokat vázol fel a hazai erőművi szektorban. 2040-re egy klímabarát, nap- és atomenergia által dominált villamosenergia-piac képe rajzolódik ki, amelyben a fosszilis villamosenergia-termelés aránya mindössze 10 százalék. Kiemelt célként fogalmazza meg az ellátásbiztonságot, amelyet részben a nettó villamosenergia-import arányával mér. Ám az importarány önmagában nem az ellátásbiztonság fokmérője, sokkal inkább a hazai erőművek versenyképességét jellemzi; ellátásbiztonsági mutatóként való alkalmazása erősen félrevezető lehet.
Az erőművi forgatókönyvek kiválasztásánál a stratégia csak felszínesen foglalkozik olyan alternatívákkal, amelyekben késik vagy nem épül meg Paks II. (például a Paksi Atomerőmű üzemidejének esetleges hosszabbítása miatt), és a vizsgált forgatókönyvek értékelésénél nem veszi figyelembe Paks II. beruházási költségét. A dokumentum a Mátrai Erőmű fiatalabb lignites blokkjainak (stratégiai) tartalékba helyezését irányozza elő. Egy lignites erőmű esetében a (stratégiai) tartalékba helyezés erősen kérdőjeles, ugyanis ez a lignitbánya működtethetőségének folyamatos fenntartását igényli, ami költséges. Emellett – a múltbeli tapasztalatok szerint – a lignites blokkok rendelkezésre állása szélsőséges időjárási viszonyok esetén kérdéses lehet.
Szintén problémásnak gondoljuk a Mátrai Erőmű helyére tervezett gázos erőműnek a stratégiában említett építési tervét, ugyanis egy ilyen kormányzati szándék által vezérelt beruházás kiszorító hatással lehet más, piaci alapon tervezett beruházásokra. Végezetül nem értünk egyet a kormány tervével a szélenergia jövőjét illetően: a stratégia továbbra is kizárja a szélenergia használatát az ország természeti adottságai, valamint az erőművek tájképromboló jellege miatt. Értékelésünk szerint piaci körülmények között (a Metár-tenderek keretében), és nem adminisztratív eszközökkel kell a befektetőknek eldönteniük, hogy a szél- vagy a napenergiában látnak-e nagyobb potenciált.
Mindezen felül számos olyan innovatív technológia, piaci megközelítés bevezetését és kapcsolódó szabályozási környezetük kialakítását ígéri a stratégia, mint a keresletoldali válasz, az energiatárolás vagy az energiaközösségek. A stratégia pozitív eleme, hogy demonstrálja ezen innovatív területek fontosságát, a kijelölésükön túl azonban a megvalósításuk módjáról és ütemezéséről nem ad átfogó képet. Szintén kérdéses, hogy az új technológiák implementációját és a vonatkozó hálózatfejlesztések költségét milyen fogyasztói szegmensek, milyen arányban fedezik.
Érdekes fejlemény, hogy bár a stratégia célkitűzéseinek továbbra is központi eleme a lakossági fogyasztók rezsikiadásainak alacsonyan tartása a villamosenergia-piacon (is), de kiemeli, hogy ennek szolgáltatást fedező módon kell történnie. A háttéranyag megkülönböztet rászoruló fogyasztókat is, valamint egy új végfelhasználói díjrendszer kialakítását látja szükségesnek. Véleményünk szerint a stratégia ebből a szempontból egyértelműen elszakad a rezsicsökkentés fémjelezte végfogyasztói piacfelfogástól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.