A szakértők vallják, pénzügyi tanácsadásra mindenkinek szüksége van legalább egyszer az életben, legyen szó adózásról, hitelről, biztosításról, befektetésről vagy éppen előtakarékosságról. Az egyik legnagyobb amerikai kereskedelmi televíziós csatorna, a CNBC arról ír, hogy a 2000-es évek végétől a befektetők már nemcsak hús-vér emberek, hanem robotok, pontosabban szoftverek segítségét is igénybe vehetik financiális kérdésekben.

ember és robot
Az egyik legsikeresebb robottanácsadó több mint négymilliós ügyfélkörrel rendelkezik, és 200 milliárd dollárt meghaladó összeget kezel.
Fotó: Shutterstock

A cikk kiemeli, hogy a robottanácsadók egyre népszerűbbek – nemcsak az Egyesült Államokban – közvetlen, személyes jelenlétet és kapcsolatot nem igénylő, humán kollégáiknál jóval olcsóbb szolgáltatásaik miatt.

Amíg egy pénzügyi tanácsadó tipikusan 1, addig az algoritmusokkal dolgozó robot a kezelt 0,25–0,5 százalékáért végzi munkáját.

 Mára akkora lett az igény rájuk a tengerentúlon, hogy 

az egyik legsikeresebb virtuális ügynök több mint 4 millió ügyféllel rendelkezik, és 200 milliárd dollárt meghaladó összeget kezel.

De mi a helyzet itthon?

Magyarországon elsőként, 2018-ban az MKB alkalmazott robottanácsadót privátbanki üzletágában, hogy munkatársai a robot segítségével gyorsabban, egyszerűbben tudjanak egyedi ajánlásokat készíteni. Az ajánlások a kereskedelmi bank befektetési politikája és elemzői által ajánlott termékeket tartalmazzák, és kisebb kockázatot, ugyanakkor nagyobb hozamot jelentenek az ügyfelek számára.

Robotizálódnak a gyorséttermek is

Már fejlesztik a csaposrobotot is, amely felveszi a rendeléseket, és kitölti az italokat a vendégeknek.

A VG által megkérdezett szakértő elmondta, Európában sokkal nehezebbek a feltételek, szigorúbbak a felügyeleti szervek, mint Amerikában, ám azt ő is elismerte, hogy 

a robottanácsadóké a jövő.

A magyar piac viszont szerinte egyfelől kicsi, másrészt konzervatívan gondolkozó, hogy széles körben elterjedjen a virtuális tanácsadás. A megtakarításokkal rendelkezők, illetve a kisbefektetők eddig is inkább a személyes kapcsolattartást preferálták. A szakma a koronavírus-járvány után is „élt és virult” – mint mondta –, de a neheze most jön, a megváltozott hitelpályák és -feltételek, a gazdasági hatására a pénzügyi tanácsadók közül ezután csak azok lesznek sikeresek, akik igazán értenek a munkájukhoz.