BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keresztbe tesznek az új vámok a Stellantisnak is – milliárdokra becsülik az új terheket

Az autóipari konszern a második fél évben is jelentős terhekkel számol az amerikai vámpolitika miatt. Miután az első hat hónapban már 0,3 milliárd eurós költsége keletkezett, a második fél évben ehhez további 1,2 milliárd euró adódhat hozzá – közölte a vállalat.

A többek között a Peugeot, Fiat, Chrysler és Opel márkák anyavállalata már az első hat hónapban több milliárd eurós veszteségről számolt be. A veszteséget elsősorban a modellprogramok leállítása, valamint a gyártási platformokra és a vállalat átszervezésére elszámolt leírások okozták. Az új vállalatvezető, Antonio Filosa az Egyesült Államok és az EU között létrejött vámmegállapodás után a napi üzletmenet javulását várja az év hátralévő részében. A forgalom az első fél évhez képest növekedhet.

autóipar
Autóipar – a Stellantis milliárdos vámtételekkel számol / Fotó:DPA Picture-Alliance via AFP

A különleges hatásokkal kiigazított működési nyereségarány az alacsony egy számjegyű százalékos tartományban lesz. Az első fél évben ez csak 0,7 százalék volt. A szabad pénzeszközök alakulása is javulni fog: hat hónap alatt a Stellantis ipari üzletágában – a pénzügyi szolgáltatások nélkül számolva – körülbelül 3 milliárd euró készpénzt emésztett fel.

A Stellantis jelentésében megerősítette a napi üzletmenetből már ismert kulcsadatokat: a forgalom 13 százalékkal 74,3 milliárd euróra esett vissza. A második negyedévben az eladások 6 százalékkal 1,4 millió járműre csökkentek. Az első fél évben ez 7 százalékos csökkenést jelentett, alig 2,7 millió járműre. A vállalat elsősorban a korábban számára rendkívül jövedelmező észak-amerikai piacon szenvedett további veszteségeket.

A rendkívüli tételek nélkül számított üzleti eredmény egy év alatt 8,5 milliárd euróról mindössze 540 millió euróra olvadt, ami 94 százalékos csökkenés. 

Az egy évvel korábbi, 5,6 milliárd eurós nyereség után az első hat hónapban 2,3 milliárd eurós veszteséget könyvelhetett el a vállalat.

A több márkát magában foglaló konszern már régóta válságban van, mert 

az észak-amerikai kontinensen már nem tudják a szokásos módon értékesíteni nagy SUV-jeiket és pick-upjaikat. 

Ez az egykor nagy befolyással rendelkező vezér, Carlos Tavaresnek is az állásába került.

A Stellantis a francia PSA csoport és az olasz-amerikai Fiat-Chrysler konszern fúziójából jött létre. Az Egyesült Államok piacán a konszern 14 járműmárkájából négy van jelen, a Chrysler, a Dodge, a Jeep és a Ram. Az értékes SUV-k és pick-upok üzletága hosszú ideig biztosította, hogy a Stellantis nyereségének oroszlánrészét az Egyesült Államokban termelje ki.
 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.