A Ford Motor decemberben profitjának csökkenését jelezte az év utolsó negyedére: a részvényenkénti 74 cent körülire számolt nyereség 10-zel lesz előreláthatólag kisebb. A Ford ezzel csatlakozott a többi nagy amerikai gyártó, a General Motors és a DaimlerChrysler borúlátásához, jelezve, hogy az ország járműipara nehéz időknek néz elébe a csökkenő kereslet miatt. Az amerikai Ford az év elején üzemeinek egy részében időszakosan szünetelteti a termelést, így a járműkibocsátás az első évnegyedben 17 százalékkal lesz kisebb 2000 azonos időszakáénál.
A Financial Times jelentése szerint ugyanakkor elemzők úgy látják, Európában nincs válság, inkább a piachoz való alkalmazkodásnak vagyunk tanúi. Az európai piac ugyanis egy történelmi értékesítési csúcsról ereszkedik alá, s ez még nem jelent krízist az iparág számára. Még ebben a helyzetben is komoly előnyre tesznek szert egyes gyártók új modelljeikkel, illetve a Volkswagen konszern, a Renault és a PSA (Peugeot/Citroen) jól kihasználja a dízelautók iránti igény növekedését. A PSA-csoport ráadásul a Citroen márka újjáéledésének előnyeit élvezi.
A verseny másik nyertese a négy márkát tömörítő Volkswagen konszern, amelynek amerikai értékesítéseit segíti az erős dollár: a csoport eladásai a tengerentúlon 25 százalékkal bővültek az elmúlt év második felében.
A brit üzleti lap szerint még lényegesebb, hogy a német csoport Európában vásárlókat hódított el a GM-től (Opel Vectra) és a Fordtól (Mondeo) -- bár tegyük hozzá, hogy éppen az utóbbi új 2001-es kivitele, amely második lett az év autója választáson, igen nagy lendülettel indult a piacon.
A Renault autógyár tavaly 2,3 millió személyautót és haszonjárművet adott el világszerte, 0,5 százalékkal többet, mint 1999-ben. Európában ugyanakkor 1,828 millió járművet adott el tavaly, 4 százalékkal kevesebbet, mint 1999-ben, és ebből a személyautók száma 1,5 millió volt, 6 százalékkal maradva el az egy évvel korábbi szinttől -- írta az AFP. Az idén a vállalat erősíteni akarja piaci pozícióját új modellek kibocsátásával és nemzetközi terjeszkedésével. 2010-ben már csoportszinten 4 millió járművet akar értékesíteni a saját, illetve a Dacia és a Samsung márkaneve alatt.
Japán gépjárműexportja 2,9 százalékkal csökkent novemberben az egy évvel korábbihoz képest. Ez volt a harmadik egymást követő hónap, amikor éves szinten visszaesett az ország autó-, autóbusz- és tehergépkocsi-kivitele.
A Japán Autógyártók Szövetségének (JAMA) közlése szerint a 11 tagvállalat összesen 371 421 gépjárművet exportált, míg tavaly novemberben 382 523-at. Az export döntő részét kitevő személyautó-kivitel csökkent, ellensúlyozva a teherautó- és autóbuszexport emelkedését.
Az Egyesült Államokba irányuló autókivitel 8,5 százalékkal, az Európába szánt 21,7 százalékkal csökkent. A szövetség szóvivője szerint az amerikai gazdaság túlfűtöttségének mérséklődése miatt sok fogyasztó kevéssé hajlik gépkocsi vásárlására, a jenhez képest gyenge euró pedig az Európába irányuló gépjárműexport versenyképességét rontotta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.