Késik a Texaco--Chevron frigy
Az USA illetékes hatósága, a Federal Trade Commission (FTC) attól tart, hogy a Texaco--Chevron egyesülés révén a két olajipari társaságnak több mint 25 százalékos részesedése lesz a kaliforniai fimomításban és értékesítésben -- számol be a CNN. Ezért bizonyos üzletrészek eladását szabta feltételül, a Texaco azonban egyelőre nem kapott jó ajánlatot a Shell Oiltól (azaz a Royal Dutch/Shell leányvállalatától) a kaliforniai érdekeltségekre.
A Royal Dutch/Shellnek az USA-ban két finomítói és egy marketing vegyes vállalata van a Texacóval. A Shell és a Texaco 1998-ban finomítói, illetve töltőállomás-üzletágait az Equilon és a Motiva vegyes cégben egyesítette. (Utóbbiban partner a szaúdi állami Aramco cég is.) Az említett üzletágak Chevron-érdekeltségekkel való átfedése miatt szabja feltételül a versenyhivatal, hogy a Texaco szálljon ki az Equilonból. Így viszont a Shellnek mint társtulajdonosnak elővásárlási joga van a felszabaduló részre. Az sem kizárt -- vélik mások --, hogy a Texaco a Shellel közös másik cégből is kiszáll, ahol az megint csak megszerezheti az eladó részt.
A világ ötödik legnagyobb energiaipari cége jön létre a Chevron és a Texaco tervezett összefonódása. (A múlt évben indult előkészületekkor, vagyis az 1999-es bevételek alapján még a toplista harmadik helyének a megszerzése látszott lehetségesnek, viszont a tavalyi adatok megváltoztatták az erőviszonyokat.) A 2000-ben 97 milliárd dollár összforgalmat elért Chevron--Texaco Corp. várhatóan egy 36 milliárd dolláros ügylet keretében születik, s elődeinél évente mintegy 1,2 milliárd dollárral kisebb költséggel remél majd dolgozni. Ennek érdekében viszont várhatóan megválik 57 ezer fős összlétszáma 7 százalékától, azaz mintegy négyezer alkalmazottól. Az alapítók remélik, hogy az ügylet révén a jövőben erősebb versenyre kényszeríthetik a szakma olyan óriásait, mint az Exxon Mobil vagy BP-Amoco. Az utóbbiak maguk is fúziók során érték el jelenlegi méretüket.


