Pezsgőt bonthat az európai Airbus repülőgépgyártó: tegnap kiderült, hogy tavaly, történetében először megelőzte nagy vetélytársát, az amerikai Boeing Co.-t a gyártott és leszállított járművek számát tekintve. Szakértők egy ideje már számítottak arra, hogy az Airbus lekörözi a Boeinget, de ezt erre az évre várták.
A Boeing az elmúlt évben a megelőzőhöz képest 26 százalékkal kevesebb, összesen 281 repülőgépet adott át megrendelőinek, ennek több mint a fele a Boeing-737-es legújabb fajtája volt, amelyet a légitársaságok rövid és középtávú utakra használnak. Ilyen gépeket vásárolt 2002-ben a Malév is, összesen 18 darabot, az utolsó gépek várhatóan 2005 tavaszán érkeznek meg Budapestre. A Boeing, amely katonai részlegével együtt változatlanul a világ legnagyobb repülőipari vállalata, nem közölt egész évre szóló megrendelési adatot, tavaly december 23-án azonban honlapján 236 megrendelést tüntetett fel.
Az idei esztendő a stabilizációé lehet a cégnél, ugyanis tavaly etikai botrányok sorozata miatt távozott az elnök-vezérigazgató Phil Condit. Azóta a pénzügyeknek sem volt igazi gazdája, a hét elején azonban sikerült kinevezni James Bellt pénzügyi vezérigazgató-helyettesnek, s ez reményt adhat a dolgok jobbra fordulására. Az 55 éves Bell eddig főleg a költségtervezéssel és ellenőrzéssel foglalkozott a cégnél. Az európai EADS repülési, védelmi és űripari konzorcium 80 százalékos tulajdonában lévő Airbus hivatalos adatait január 15-ig nem teszi közzé, a 300. gépét azonban 2003-ban Szingapúrnak szállította le, karácsony előtt. Az Airbus maradék 20 százaléka a brit repülőipari és hadiipari csoport, a BAE Systems Plc. tulajdona.
A Boeing 2003-ra 280 gép eladását tervezte, 2002-ben százzal többet adott el. A tavalyi volt a legkisebb szállítás 1996 óta, akkor 271-et adott el. Öt évvel ezelőtt, amikor a légitársaságok még szerfelett nyereségesek voltak, 620 gépet szállított ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.